پارس ناز پورتال

نیروگاه خورشیدی که پرندگان را آتش می زند

نیروگاه خورشیدی که پرندگان را آتش می زند

نیروگاه خورشیدی که پرندگان را آتش می زند 

در اثر تجمع اشعه های نور خورشید در این منطقه با عبور پرندگان باعث مشتعل شدن آن ها می شود و در آخر مرگ در انتظار پرندگان است. یک نیروگاه خورشیدی در کالیفرنیا به طور تصادفی در سال ۶۰۰۰ پرنده را می‌کشد. کارکنان این نیروگاه گزارش می‌دهند که پرنده‌ها مدام در پرتوهای متمرکز نور خورشید پرواز می‌کنند و بلافاصله مشتعل می‌شوند.

 

این مشکل از زمان افتتاح این نیروگاه در سال ۲۰۱۴ ادامه داشته و تیم مسوول می‌گوید تمام سعی‌اش را می‌کند تا مانع از سوختن پرندگان شود. اما، تاکنون آنها نتوانسته‌اند به راه حل ایده‌آل برسند.«دیوید ناکس»، سخنگوی این نیروگاه می‌گوید: «ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که تعداد پرندگانی را که کشته می‌شوند، کاهش دهیم.»

 

منظره سوختن یک پرنده در نیروگاه خورشیدی «ایوانپا» آنقدر رایج است که کارکنان آنجا این پرنده‌ها را «استریمر» (Streamer) می‌نامند، چون این پرندگان هنگام سوختن در آسمان یک رد کوچکی از دود سفید باقی می‌گذارند.اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ علت این پدیده عمدتا به طراحی کلی و مکان این نیروگاه مربوط است.

نیروگاه خورشیدی که پرندگان را آتش می زند

این نیروگاه برای گرفتن نور خورشید از ۱۲٫۹ کیلومتر مربع آینه‌های بسیار بزرگ استفاده می‌کند تا پرتوهای نور را روی سه برج ۴۰ طبقه متمرکز کند. وقتی پرتوها روی برج‌ها متمرکز می‌شوند، از انرژی آنها برای تامین نیروی توربین‌ها استفاده می‌شود. توربین‌ها هم به نوبه‌ی خود برای شبکه برق انرژی تولید می‌کنند.

 

مشکل اینجاست که این همه نور متمرکز در اطراف برج‌ها، آنجا را به مکان مهمی برای جمع شدن حشره‌ها تبدیل می‌کند. حشره‌ها هم پرنده‌ها را جذب می‌کنند. وقتی پرنده‌ها برای گرفتن حشره‌ها از مقابل نورهای متمرکز عبور می‌کنند، بلافاصله می‌سوزند.اما خوشبختانه در حال حاضر، تیم‌های زیادی مشغول حل این مشکل هستند و احتمالا به زودی به یک راه حل برسند