پارس ناز پورتال

نکاتی برای مراقبت از پوست مبتلا به روزاسه

نکاتی برای مراقبت از پوست مبتلا به روزاسه

نکاتی برای مراقبت از پوست مبتلا به روزاسه

به گزارش مجله پزشکی پارس ناز روزاسه یک بیماری التهابی مزمن و عود کننده پوستی است که بیشتر در زنان میانسال ایجاد می شود. این بیماری شایع پوستی باعث ایجاد تورم و برافروختگی در صورت می شود و بیشتر روی گونه ها، بینی، و پیشانی خود را نشان می دهد. گاهی از این عارضه به عنوان آکنه بزرگسالی یاد می کنند ولی در واقع روزاسه اصلا آکنه نیست.

 

روزاسه یکی از بیماری های پوست است. طبق آمارهای انجمن پوست ایالات متحده آمریکا، بیش از 16 میلیون نفر از مردم این کشور مبتلا به روزاسه هستند و برای بسیاری از آنها این وضعیت بیش از گرفتگی صورت و قرمزی است.

 

علائم روزاسه می تواند از آکنه تا سوزش چشم و ضخیم شدن پوست پیشرونده باشد. اگرچه هنوز هیچ اجماع خاصی در مورد دلیل این بیماری پوستی وجود ندارد اما روش های درمانی این وضعیت پزشکی را رو به بهبود می برد.

 

افراد با پوست روشن بخصوص زنان بین 30 تا 50 سال بیشتر مستعد قرمزی صورت ناشی از روزاسه هستند ولی این بیماری می تواند زنان و مردان را در هر سنی گرفتار کند و حتی در سنین کودکی نیز ظاهر شود.

 

با این حال علاوه بر اقدامات درمانی، انجام برخی از راهکارها در خانه منجر به مراقبت از پوست در برابر روزاسه خواهد شد:

 

جلوگیری از محرک ها: محرک هایی مانند غذاهای تند، الکل، سرما یا گرمای شدید، استرس و حتی محصولات مراقبت از پوست، می تواند علائم روزاسه را شعله ور کند. محرک های شما هر چه که باشند، می توانید یادداشتی از علائمی که حدس می زنید منجر به بروز علائم روزاسه در شما می شوند را تهیه کنید.

 

برخی از محرک ها اجتناب پذیر و برخی اجتناب ناپذیر هستند. اگر شما تجربه شعله ور شدن علائم روزاسه ناشی از محرک ها را دارید می توانید از دوش خنک استفاده کنید و یا به آرامی پوست خود را با محصولات مراقبت از پوست تمیز کنید. فقط از مالش پوست باید پرهیز کرد چون این کار وضعیت را وخیم تر خواهد کرد.

 

مرطوب نگه داشتن پوست: علاوه بر این که پوست را باید همیشه مرطوب نگه دارید، این نکته را هم در نظر داشته باشید که از پاک کننده های خشن و قابض خودداری کنید. علاوه بر این اگرچه روزاسه می تواند مانند آکنه ظاهر شود ولی درمان های مرتبط با آکنه می توانند محرک علائم روزاسه باشند.

 

پس از محصولاتی مانند رتینوئید یا اسید سالیسیلیک استفاده نکنید. مرطوب کننده مورد استفاده نیز باید حاوی مواد پاک کننده و ضد حساسیت و بدون عطر باشد. فراموش کنکیند که هرگز نباید از داروهای حاوی کورتون برای درمان قرمزی صورت استفاده کرد مگر این که در موارد شدید پزشک تان این تشخیص را بدهد چون عوارض ناخواسته کورتون باعث تشدید این بیماری خواهد شد.

 

از مالش پوست  مبتلا به روزاسه باید پرهیز کرد چون این کار وضعیت را وخیم تر خواهد کرد.

 

اجتناب از لایه برداری پوست: این کار اگرچه برای داشتن چهره زیبا شاید مناسب باشد اما می تواند علائم روزاسه را وخیم کند. لایه برداری پوست منجر به تحریک پوست و تشدید آکنه روزاسه می شود. با پزشک تان برای پیدا کردن گزینه های مراقبت از پوست برای جوان نگه داشتن آن و نرم و صاف ماندن پوست مشورت کنید.

 

اجتناب از لوازم آرایش: هر نوع لوازم آرایش تحریک کننده روزاسه است و می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و علائم روزاسه را بدتر کند. شما به عنوان فرد مبتلا به این بیماری تنها باید بهداشت پوست خود را رعایت کنید و البته الزامی هم به شستشوی مداوم پوست با صابون ها نیست.

 

استفاده از کرم های ضد آفتاب: یکی از محرک های روزاسه، قرار گیری در معرض نور آفتاب است و در واقع 81 درصد از مبتلایان به این بیماری در یک نظرسنجی اعلام کرده اند که علائمشان با قرارگیری در معرض آفتاب شعله ور می شود.

 

پس استفاده از کرم های ضد آفتاب، کلاه های لبه پهن و اقامت در سایه در مبتلایان به روزاسه اهمیت زیادی دارد. کرم های ضد آفتاب با مسدودکننده های فیزیکی مانند اکسید روی یا تیتانیوم بهتر است انتخاب شوند. مطمئن شوید که مانند بسیاری دیگر از محصولات مراقبت از پوست، کرم های ضد آفتاب نیز بدون عطر و ضد حساسیت هستند.

 

استفاده از بسته های یخ: کمپرس یخ برای آرام کردن التهاب ناشی از روزاسه مفید است. عصاره چای سبز نیز می تواند تسکین دهنده علائم باشد. با پزشک تان در مورد استراتژی های کنترل عود روزاسه مشورت کنید. او ممکن است محصولات مراقبت از پوست های خاص را برای کنترل علائم روزاسه پیشنهاد کند.

 

درمان های پزشکی: در حالی که هیچ درمان قطعی برای روزاسه وجود ندارد، درمان های موجود باعث بهتر شدن علائم می شوند. انواع داروهای موضعی مانند کرم ها، لوسیون ها، ژل ها و … و داروهای خوراکی به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک می کند.

 

آنتی بیوتیک های خوراکی و موضعی نیز مورد تجویز هستند. در افراد مبتلا به عروق متسع خون، قرمزی دائمی و دیگر تغییرات در بینی، گونه ها و … ممکن است روش های درمانی مانند جراحی یا درمان با لیزر به کار گرفته شود. با متخصص پوست خود در مورد بهترین روش درمان می توانید مشورت کنید.

 

منبع: سلامت نیوز