پارس ناز پورتال

معرفی رژیم مناسب برای افراد لاغر

مجموعه : رژیم و تغذیه
معرفی رژیم مناسب برای افراد لاغر

معرفی رژیم مناسب برای افراد لاغر 

افراد لاغر با اضافه وزن مشکل جدی دارند و هرچه بیشتر بخورند یا ورزش کنند مشکل لاغری آن ها حل نمی شود.اما راه چاره چیست؟ 

 

وقتی نمی توانی وزن اضافه کنی چه کار می کنی؟

” آه، ای کاش من هم مشکل تو را داشتم ”
هر بار که می گویم با اضافه کردن وزن مشکل دارم طرف مقابل این جمله را تحویلم می دهد.مشکل من همیشه به شکل آزار دهنده ای توسط افراد دیگر نادیده گرفته شده و شاید به خاطر همین بود که مدت ها زیر وزن طبیعی بودم. استخوان و کمی هم پوست، هیچی نداشتم سایزم 0 بود.

 

همیشه عده ای بوده اند که می گفتن اختلال تغذیه دارم و برای همین چیزی نمی خورم، ای کاش می شد به آنها بفهمانم که مشکلم کاملا برعکس است من می خواهم وزن اضافه کنم، ولی نمی توانم. مهم نبود چقدر شکلات و پروتئین را به زور می بلعیدم، مهم نبود با چه زجری بین وعده ها ساندویچ کره بادام زمینی می خوردم، وزنم اضافه نمی شد.

 

با اینکه همیشه خود با مشکلی که داشتم تنها بودم، اما می دانستم در واقع فقط مشکل من نیست. لاغرها مسلما همیشه در اقلیت بوده اند، اما واضح بود افرادی لاغر مانند من هستند که دوست نداشتند در چنین وضعیتی باشند. مشکل لاغری از کودکی با من بوده، گاهی برنامه های غذایی را امتحان می کردم و در میان راه متوجه می شدم مناسبم نیستند

 

و نمی توانند مرا به اهدافم برسانند. روشم را تغییر دادم و بالاخره موفق شدم وزنی که سال ها به دنبالش بودم را بدست بیاورم و از اندامم راضی شوم. به معنای واقعی کلمه رویایی بود که به حقیقت مبدل شده بود. می خواهم این تجربه را با دیگر افرادی که مشکلی مانند من دارند در میان بگذارم تا آنها نیز بتوانند موفق شوند.

 

چطور توانستم در سه ماه چهار کیلو و نیم اضافه کنم

می دانم که این عدد خیلی بزرگی نیست، اما تجربه به من نشان داده نباید از همان ابتدا به اعداد بزرگ فکر کرد و باید آرام پیش رفت و البته کسی که لاغر است می داند ارزش این چهار کیلو و نیم چقدر زیاد است و ارزش سه ماه صبر کردن را دارد.
این کاری است که من انجام دادم و به دیگران توصیه می کنم:

 

کمبود منیزیم را جبران کنید

در طول یکی از برنامه های غذایی که در گذشته داشتم متوجه شدم اشتهایم فوق العاده بهبود پیدا کرده، ابتدا فکر کردم تاثیر برنامه روی روده هایم باشد، اما می دانید در همان زمان کنار برنامه غذایی ام چه چیزی را شروع کرده بودم؟

 

منیزیم درمانی ترانس درمال ( مسلما نمی دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنم، اما اجازه دهید خیلی سریع توضیح دهم، در این روش روغن منیزیم روی پوست استفاده می شود و دیگر مجبور نیستید که منیزیم را از راه دهان استفاده کنید، روده برای هضم منیزیم کمی به مشکل می خورد اما پوست به خوبی آن را جذب می کند )کاملا مشخص بود که کمبود منیزیم دارم چون نه تنها بسیاری از علائم این کمبود را داشتم

 

( اشتهای کم یکی از بزرگترین نشانه ها بود ) بلکه بلافاصله بعد از شروع این درمان شاهد تغییرات ملموسی در خود بودم. فکر می کنم این تغییر ناگهانی در اشتها را مدیون همان دریافت منیزیم بودم.
اگر حس می کنید هیچ اشتهایی به غذا ندارید روغن منیزیم را با مشورت پزشک شروع کنید.

 

دمای خود را چک کنید

یک چیز عجیبی که در مورد کمبود وزن شدید وجود دارد این است که ریشه مشکلتان همان چیزی است که اصلا فکرش را هم نمی کنید، ممکن است مشکلتان سرعت پایین سوخت و ساز بدن باشد، چیزی که خواندید اشتباه تایپی نیست حقیقت دارد. تجربه به من نشان داده که همیشه به افراد لاغر گفته می شود سرعت سوخت و سازشان بالا است، و این مطمئنا دلیل اصلی لاغر بودنشان است.

 

متاسفانه بیشتر مردم، و حتی برخی پزشکان و متخصصان تغذیه نیز عملکرد دقیق سوخت و ساز و تاثیر آن بر بدن را درست نمی دانند. در واقع کسانی که زیر وزن طبیعی هستند نشانه هایی مشابه به افراد مبتلا به اضافه وزن را دارند. ریشه مشکل یکی است اما به شکل های مختلف خود را آشکار می کند.

 

مت استون یک محقق است که تحقیقات زیادی روی سوخت و ساز بدن انجام داده، او می گوید: سوخت و ساز کند به این معنا نیست که حتما فرد چاق است. من کند ترین سوخت و ساز ها را در افرادی دیدم که فوق العاده لاغر بودند.

 

چطور متوجه بشویم که سرعت سوخت و ساز بدنمان در چه حد است؟ ساده است، اول صبح دمای بدن خود را بگیرید، حتی  قبل از اینکه از رخت خواب بیرون بیایید و دستشویی بروید. این پایین ترین دمای بدن است، و معمولا باید حدود 36.5 درجه باشد.

 

عادات غذایی خود را تغییر دهید

اگر شما هم چیزی شبیه من هستید، و تمام عمر شنیده اید که دیگران می گویند مثل گنجشک غذا می خوری، حتما در طول روز به جای وعده های سنگین میان وعده و وعده های سبک استفاده می کنید.چیزی که من درباره داشتن متابولیزمی سالم آموختم این بود، به اندازه ی اشتهایت بخور. خود را فقط به میان وعده ها محدود نمی کردم، به همان اندازه ای که میل داشتم در وعده های اصلی غذا می خوردم.

 

از آنجا که برای یک لاغر غذا باید تجربه ای مثبت باشد پس خود را با بیش از حد خوردن مریض نکنید.خیلی از لاغرها حتی وقتی احساس گرسنگی هم می کنند رقبتی برای به دنبال غذا رفتن پیدا نمی کنند. من این عادت را تغییر دادم، هر زمان احساس گرسنگی داشتم به اندازه اشتهایم غذا می خوردم. یکی از راه های ترمیم سوخت و ساز کند همین کار است.

 

از غذاهای سالم برای خود زندان نسازید

غذای سالم یکی از مواردی است که همه، چه لاغر چه چاق به آن احتیاج داریم، اما قرار نیست از آن برای خود زندان بسازیم طوری که غذا خوردن برایمان تجربه ای زجر آور شود. لاغرها معمولا افرادی بسیار حساس هستند، کافی است برنجند و یا از غذایی بدشان بیاید، خود را تحریم می کنند. پس گاهی غذاهای دلخواه را خوردن هم بد نیست، فراموش نکنید یکی از راه های سالم بودن لذت بردن از زندگی نیز هست.

 

خوب بخوابید

کمبود خواب یکی از مقصران اصلی اختلال در سوخت و ساز است. عملکرد اصلی خواب این است که هورمون های استرس را خاموش کند و وقتی چنین اتفاقی نیفتد، میزان سوخت و ساز نزول می کند. اما خواب مناسب کمک می کند سطح هورمون های استرس تا حد زیادی پایین بیایند، که بسیار روی سلامت سوخت و ساز بدن تاثیر گذار است.

 

تنظیم مدت زمان و کیفیت خواب مانند دکمه شروع مجدد برای هورمون های استرس و برگشتن همه چیز سرجای خود است.من تا جایی که می توانستم مدت زمان خوابیدنم را بالا بردم، هر زمان احساس خستگی می کردم اگر شرایط مهیا بود چرتی می زدم. زودتر از همیشه به رخت خواب می رفتم، و آنقدر در رخت خواب می ماندم که کاملا سرحال شوم.

 

یک توصیه از طرف بدنساز ها

می خواهید بدانید بدنسازها چگونه وزن خود را بالا می برند؟ روزی یک گالن شیر می خورند! بله یک گالن!!!
البته من هیچ وقت هیچکس را تشویق نمی کنم که روزی یک گالن شیر یا هر نوشیدنی دیگری استفاده کند. اما استفاده از چنین روشی از سوی بدنسازها بی دلیل نیست.

 

شیر یکی از غذاهای ایده آل برای بالا بردن وزن است چون نسبت بزرگی از درشت مغذی ها را دارد، تمام نوزادان ( چه انسان چه حیوانات دیگر ) در ابتدای زندگی برای رشد و تولید بافت اندام از شیر تغذیه می کنند و این دقیقا همان استفاده ای است که می خواهیم از شیر بکنیم.

 

پس من چه کار کردم؟ روزی حدود یک لیتر شیر خوردم. روزی دو لیوان بزگ شیر استفاده می کردم، البته خود را مجبور نمی کردم، مثلا گاهی برای رفع تشنگی به جای آب شیر می نوشیدم. همین دو لیوان شیر پری که در روز استفاده می کردم خود حدود 600 کالری اضافی بود.امیدوارم شما هم این نکات را مرتب انجام دهید و مانند من به نتیجه برسید. اضافه کردن وزن سخت نیست، خودمان آن را سخت می کنیم.