پارس ناز پورتال

عکس بهرام رادان در کتاب درسی مدرسه ها

عکس بهرام رادان در کتاب درسی مدرسه ها

عکس بهرام رادان در کتاب درسی مدرسه ها 

وقتی عکس بهرام رادان در کتاب مدرسه ها دیده شد ابتدا به نظر می آمد اشتباهی صورت گرفته اما با خواندن مطلب کتاب متوجه شدیم که عکس در جای درستی چاپ شده است. در کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای که امسال برای اولین بار تولید شده است، تصویر بازیگر معروف که برای شرکت چرم تبلیغ می‌کند و نام آن شرکت، منتشر شده است.

 

کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» برای دانش‌آموزان دوم دوره متوسطه متوسطه تمام رشته‌ها برای اولین بار تألیف شده است.در درس هفتم این کتاب که به «فنون اقناع» اختصاص دارد. در این درس آمده است: «رسانه‌ها با استفاده از شیوه‌های اقناعی سعی می‌کنند از طریق عقل(منطق) یا احساس یا هردوی آنها بر ما تأثیر بگذارند.

 

تأثیرات رسانه‌ها بر ذهن و قلب مخاطب دقیق، ماهرانه و پیچیده است. به گزارش پارس ناز این مهم توسط فنون و روش‌هایی برای: جلب توجّه و نظر ما؛ پدیدآوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان؛ شبیه‌سازی آمال و آرزوهای خودشان در وجود ما؛ تحریک ما برای انجام دادن کاری مانند خرید، رأی دادن، سرمایه گذاری و …و در مجموع قانع کردن ما انجام می‌شود».

 

در فعالیت گروهی این درس مطرح شده است: «اکنون تعدادی فیلم، پوستر، خبر و شعر به شما ارائه می‌شود. در هر یک از آنها فن یا فنونیاز اقناع به کار گرفته شده است. با استفاده از متن صفحات بعد، این رسانه‌ها را تحلیل و فنون به‌کار گرفته شده در هر یک را شناسایی کنید. توجّه کنید که در نمونه های ارائه شده تعدادی از آنها به کار گرفته شده است».

 

پس از این سؤال، تعدادی تصویر در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است که یکی از آنها عکس هنرپیشه معروف و شرکت چرمی است که این هنرپیشه، تبلیغات آن را انجام می‌دهد.

 

نکته حائز اهمیت این است که چرا آموزش و پرورش در کتاب درسی، تبلیغات یک شرکت را که پوستر و بنرهای آن با هزینه گزاف در سطح شهر موجود است به کتاب درسی وارد کرده است؟ آیا این هم یک تبلیغ ظریف آموزش و پرورش است؟!

عکس بهرام رادان در کتاب درسی مدرسه ها