پارس ناز پورتال

همه ضررهای ایستاده ادرار کردن برای سلامتی

همه ضررهای ایستاده ادرار کردن برای سلامتی

همه ضررهای ایستاده ادرار کردن برای سلامتی 

ادرار کردن نباید بصورت ایستاده باشد،بلکه نشسته ادرار کردن باعث خروج کامل ادرار از بدن شده و عوارض بدی روی بدن نخواهد داشت. ادرار کردن به صورت ایستاده، از نظر شرعی مکروه است و از نظر پزشکی نیز چون برای خروج کامل ادرار از مثانه فشار امعاء و احشاء لازم است، در حالت ایستاده این فشار وجود ندارد و تخلیه ادرار به صورت غیرکامل انجام می گیرد.

 

مضرات ایستاده ادرار کردن
دستگاه ادراری و محل ذخیره ادرار (مثانه) که ادرار به مرور از کلیه ها توسط حالب ها داخل آن میریزد، به شکلی ساخته شده است که می توان ان را به یک قیف واژگون تشبیه کرد که در انتهای آن مانند نوک پستانک برآمدگی وجود دارد که هر کسی هنگامادرار کردن باید روی دو پا به طور سر پا بنشیند و پس از تمام شدن ادرار، ان دکمه مانند نوک پستانک فشار می آورد و قطرات آخر را از مجرا خارج می کند.

 

اگر ریزه شنهایی داخل ادرار موجود و در مثانه جمع شده باشد، خارج می شود. همچنین انسان از خطر سنگ مثانه محفوظ می ماند و گلبولهای قرمز ضعیف و پیر نمی شوند.اگر قرمز ضعیف و پیر شوند،انرژی انسان تحلیل رفته و زودتر از موعد فرسوده و پیر و ناتوان خواهد شد، به این دلیل است که نباید ایستاده ادرار کرد.

 

لذا هنگامی که نشسته ادرار کردید باید با انگشتان از زیر آلت سه مرتبه محکم به جلو دست بکشید تا اگر در مجرای بول ادرار یا ریزه شن یا مایع دیگری وجود دارد کاملاً خارج شود.ادرار كردن به صورت ايستاده، از نظر فقهي مكروه است و اعمال مكروه اعمالي هستند كه در پيشگاه خداوند انجام آن ها را نا پسند مي داند،

 

هرچند به صورت صريح از آن نهي نكرده است تا حرام گردد، امّا پيداست كه به دليل قبح عمل و يا مضراتي كه ممكن است داشته باشد، خداوند آن را دوست ندارد و ترجيج مي دهد بندگانش انجام ندهند.از نظر اخلاقي و شخصيتي نيز بر خلاف ادب و وقار انسان مي باشد. همان وقار و ادبي كه بخشي از شخصيت ما

 

را شكل مي دهد و ما از نظر اسلام مؤظف به حفظ و مواظبت از آن هستيم. و لذا در روايتي از رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل شده است ادرار كردن در حال ايستاده و بدون عذر موجه، ظلم و جفا به حساب مي آيد و شايد اين جفا بيشتر در حق خود شخص، ادب و شخصيت او باشد.

 

شايد مراد از جفا در اين جا دوري از ادب است. و در روايت ديگري آمده است كه: رسول گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از اين كار كراهت داشت، يعني آن را ناپسند مي داشت و خود نيز هرگز چنين كاري نكرد. و از سوي ديگر قرآن كريم پيامبر بزرگوار اسلام را براي هر مسلماني اسوه و الگو معرفي مي كند كه بايد در رفتار و زندگي خود از ايشان سرمشق بگيرد.

 

بنابراين مسلماني كه پيامبر را الگوي خويش مي داند نيز بايد از چنين كاري كراهت داشته باشد و در عمل از آن دوري نمايد.امّا در مورد فلسفه اين حكم و مضراتي كه اين كار ممكن است داشته باشد. در روايتي از امام صادق ـ عليه السلام ـ چنين نقل شده است: هر كه بر قبري قضاء حاجت نمايد يا در حال ايستاده ادرار نمايد و… و سپس چيزي (ضرري) از شيطان به او برسد،

 

او را رها نخواهد كرد مگر اين كه خدا بخواهد، و اين موارد است كه شيطان به سوي انسان سرعت مي گيرد. مفاد اين روايت اين است كه اين مورد يعني در حال ايستاده ادرار نمودن، از مواردي است كه زمينه آسيب رساني شيطان و تسلط او بر انسان را فراهم مي كند.

 

به هر حال از مضمون كلي اين روايت استفاده مي شود كه اين عمل «ايستاده ادرار كردن» مانند بسياري از اعمال ديگر، در زندگي انسان اثر وضعي دارد و آن هم از نوع منفي آن. و چه بهتر كه انسان احتياط نموده و از انجام اين گونه اعمال پرهيز نمايد و سعي نمايد خود و فرزندان خود را متخلق به اخلاق الهي بار بياورد.

 

آنچه گفته شد از نظر روايات ديني ما بود. امّا از نظر پزشكي بررسي بيشتر آن بر عهده محققين و دانشمندان طب است كه در رسالت ما نيست، هر چند اين قلم مطلبي كه بر زيان بار بودنش باشد نيافتم. امّا از آنجا كه ساختمان فيزيكي انسان به گونه اي آفريده شده است كه به هنگام قضاء حاجت بايد در حالت خاصي قرار گيرد تا جريان تخليه به سهولت انجام گيرد،

 

به نظر مي رسد ايستاده ادرار كردن بر خلاف اين طبع اولي است و احتمالاً خالي از ضرر نيست. بر اين نكته بايد افزود كه ادرار به لحاظ شرعي نجس است و بايد انسان از پاشيده شدن آن بر لباس خود اجتناب كند. در حالت ايستاده اين كار دشوار است.