پارس ناز پورتال

شرکت نوتلا کمپین تبلیغاتی ضد پالم ایجاد نمود

شرکت نوتلا کمپین تبلیغاتی ضد پالم ایجاد نمود

شرکت نوتلا کمپین تبلیغاتی ضد پالم ایجاد نمود

 شرکت نوتلا تبلیغاتی به راه انداخته است که با روغن پالم در آن مبارزه می کند. روغن پالم در تمام جهان بعنوان ماده سرطان زا معرفی شد. صنعت روغن پالم ایتالیایی موسوم به Ferrero با سرمایه ۴۴ میلیارد دلاری، که به عنوان تولیدکننده شکلات های نوتلا آن را می شناسیم، پس از اینکه انجمن غذایی اروپا پالم را به عنوان یکی از مضرترین روغن های خوراکی

 

برای انسان که خطر سرطان را به دنبال دارد، فهرست کرد، تحت فشارهای زیادی قرار گرفت و به همین خاطر برای خودش یک کمپین تبلیغاتی در جهت حمایت از نوتلا راه اندازی نمود.کمپانی شیرینی سازی ایتالیایی Ferrero در جدیدترین اقدام خود به حمایت از روغن پالم پرداخته و این در حالی است که بسیاری از کمپانی های سراسر اروپا، آن را تحریم و بایکوت کرده اند.

 

جا دارد اشاره کنیم که بهترین و پرفروش ترین محصول فررو که تقریبا یک پنجم درآمد این شرکت به واسطه آن است، نوتلاست و به همین جهت این اقدام آن ها در راستای غیرمضر بودن نوتلا چندان هم عجیب به نظر نمی رسد.شیشه مملو از شکلات و فندق ایتالیایی که یکی از محبوب ترین صبحانه ها در سراسر جهان محسوب می شود،

 

بافت نرم و لطیف خود را مدیون روغن پالم است. به ادعای کمپانی سازنده، روغن های دیگر همانند روغن تخمه آفتابگردان نمی توانند جایگزین پالم شده و در صورت استفاده، موجب خدشه دار شدن شخصیت اصلی نوتلا خواهند شد.مدیر فروش کمپانی Ferrero، وینچنزو تاپلا، در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز اعلام داشته: «تولید نوتلا بدون روغن پالم یک قدم به عقب محسوب شده و طعم و بافت اصلی این خوراکی را از بین می برد.»

 

همچنین گفته شده که حذف روغن پالم پیامدهای سنگین اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت. در حال حاضر، پالم یکی از ارزان قیمت ترین روغن های گیاهی محسوب می گردد و یک تن آن حدود ۸۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد. این در حالی است که هر تن از روغن های پیشنهادی برای جایگزینی با آن یعنی روغن تخمه آفتابگرادان و روغن تخم شلغم روغنی به ترتیب ۸۴۵ و ۹۲۰ دلار قیمت دارند.

 

 به گزارش پارس ناز به گفته فررو، آن ها سالانه ۱۸۵ هزار تن روغن پالم برای تولید نوتلا مصرف می کنند که جایگزینی آن با هر کدام از موارد مذکور در بالا، حدود ۸۲۲ میلیون دلار به طور سالانه افزایش هزینه برای آن ها ایجاد خواهد نمود.سازمان بهداشت غذا اروپا (EFSA) در بهار امسال اعلام کرده بود که روغن پالم در مقایسه با دیگر روغن ها، مواد سرطان زای بیشتری را در خود نهفته دارد که هنگام قرارگیری در دمای بیش از ۲۰۰ درجه سلسیوس هویدا می شوند.

 

بد نیست اشاره کنیم که سازمان غذایی اروپا قدرت وضع قانون را ندارد و کمیسیسون اروپا در حال بررسی طرحِ سرطان زا بودن روغن پالم و ممنوعیت استفاده از آن است. در همین رابطه، سخنگوی سازمان سلامت و غذای اروپا به نام انکریکو بریویو اعلام داشته که تا انتهای سال ۲۰۱۷ یک راهنمای جامع در این رابطه منتشر خواهد شد.

 

البته به نظر نمی رسد که یک منع قانونی در رابطه با استفاده از روغن پالم تعیین گردد اما شاید مصوبه ای در راستای محدودیت GE (مواد سرطان زا) در خوراکی ها به تصویب برسد.روغن پالم در حال حاضر به یکی از معضل های اجتماعی و سوژه های داغ خبری تبدیل شده. به طوری که حتی برخی سوپرمارکت های زنجیره ای مشهور همانند Coop از فروش محصولاتی که این روغن را در خود دارند، خودداری کرده اند.

 

یکی از قنادی های مشهور ایتالیا به نام Barilla نیز روی محصولات خود برچسب «عاری از پالم» چسبانده و به این روش مخالفت خود در مورد استفاده از روغن پالم را اعلام کرده است.مجلات و سایت های آشپزی هم با فعالانِ مخالف روغن پالم همگام شده و مطالب خود را در راستای مضر بودن این روغن تولید می کنند.

 

با تمامی این تفاسیر، کمپانی Ferrero در راستای حمایت از نوتلا بیان داشته که: «روغن پالمی که در این خوراکی استفاده می شود، مضر نیست زیرا از میوه های تازه و در دمای کنترل شده به دست می آید.» همچنین آن ها گفته اند که دمای بالا موجب از بین رفتن رنگ قرمز روغن پالم و بی بو شدن آن می شود، اما آن ها از دمای زیر ۲۰۰ درجه سانتی گراد و کمترین فشار ممکن در روند تولید خود استفاده می کنند تا مواد آلاینده را به حداقل میزان ممکن برسانند.

 

EFSA هنوز در رابطه با کم شدن خطرات روغن پالم در دمای پایین تر نظری بیان نکرده است.اختلاف نظر در مورد مضرات پالم و دفاع کمپانی Ferrero از محبوب ترین محصول خود همچنان ادامه دارد. به طوری که، در طول ۱۲ ماه تا اواسط مهر ماه سال جاری، حدود ۳ درصد از نرخ فروش نوتلا در کشور ایتالیا کاسته شد و کمپانی فررو مسبب اصلی آن را تبلیغ برای محصولات بدون پالم اعلام کرد.

 

اما آن ها از تلاش دست برنداشته و به تبلیغ مضر نبودن نوتلا پرداختند و همین امر موجب افزایش ۴ درصدی نوتلا در ۴ ماه پایانی سال ۲۰۱۶ در ایتالیا شد.