پارس ناز پورتال

سیب زمینی این خوراکی پرمصرف

سیب زمینی این خوراکی پرمصرف

سیب زمینی این خوراکی پرمصرف 

سیب زمینی خوراکی پرمصرفی در همه جهان است و همچنین خواص بسیاری نیز دارد.برای تغذیه سالم همیشه سیب زمینی توصیه می گردد. رنگ گوشته سیب‌زمینی‌ها بنا به نوعشان سفید‌رنگ یا زردرنگ است، سیب‌زمینی‌هائی كه گوشته زردرنگ دارند، بافتشان نرم و صاف است.

 

اما سیب‌زمینی‌های سفیدرنگ دارای بافت‌های متفاوتی از جمله خشك و آردی هستند و اینگونه سیب‌زمینی برای سرخ‌كردن مناسب‌تر است. در حالیكه سیب‌زمینی‌های  نرم و مرطوب برای پختن مناسب‌ترند.

 

 سیب‌زمینی نو و كهنه

به‌طور كلی سیب‌زمینی‌ها بر دو نوع‌اند، كهنه و نو. به آن دسته از سیب‌زمینی‌هائی كه پس از رشد كامل، برداشت می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، سیب‌‍‌زمینی نو می‌گویند و سیب‌زمینی‌هائی كه پس از رشد كامل، همچنان در زمین باقی می‌مانند و پس از برداشت نیز مدتی در انبار ذخیره می‌شود، سیب‌زمینی كهنه می‌گویند.

 

 ارزش غذائی

سیب‌زمینی تقریباً فاقد چربی است و به طور مثال در هر سیب‌زمینی متوسط با وزن تقریبی 200 گرم، 367 كیلوژول (90 كالری) انرژی وجود دارد. به طور تقریبی مقدار انرژی موجود در آن معادل همان مقدار انرژی در سیب‌ درختی است. افزودنی‌هائی همچون كره، خامه و روغن به سیب‌زمینی آن را به عامل چاقی تبدیل می‌كند.

 

گفتنی است سیب‌زمینی منبع خوبی سرشار از كربوهیدرات‌های سهل‌الهضم می‌باشد و دارای مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های C و گروه B می‌باشد. همچنین حاوی مقدار كمی پروتئین است.

 

 خریدن سیب‌زمینی

هنگام خریدن سیب‌‌زمینی مراقب باشید كه سیب‌زمینی سفت، خشك و عاری از هرگونه زخم و آسیب باشد و هرگز سیب‌زمینی‌هائی را كه پوست‌شان سبزرنگ است، خریداری نكنید زیرا ممكن است سمی باشند!

 

 نگه‌داری سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را در محل خنك و خشك (دور از یخچال) نگه دارید زیرا گرمای زیاد موجب جوانه زدن، رطوبت سبب پوسیدگی و فاسد شدن و نور موجب سبز شدن آن می‌شود.

 

 آماده كردن سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را خوب بشوئید و برس بزنید. آن‌گاه پوست سیب‌زمینی را بگیرید و دوباره بشوئید. سپس آن را روی پارچه خشك و تمیزی پهن كنید و خیلی نازك پوستش را بگیرید! زیرا چنانچه پوست سیب‌‍‌زمینی را زیاد بگیرید، مواد مغذی موجود در زیر پوسته آن، هدر می‌رود، هرگز سیب‌زمینی‌های پوست كنده را در آب نگه‌داری نكنید!

 

زیرا مواد مغذی‌ آن از بین می‌رود. برای پختن سیب‌زمینی، آن را به قطعه‌های یكسان ببرید تا زمان پختشان یكسان باشد و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جوئی كرده باشید.

 

 پختن سیب‌زمینی

اگر می‌‌خواهید سیب‌زمینی را آبپز كنید، آن را روی شعله كم اجاق، بگذارید تا آرام بجوشد. همچنین می‌توانید آن را بخارپز كنید و یا در روغن فراوان سرخ نمائید.

 

 

Xبستن تبلیغ
تبلیغات