پارس ناز پورتال

دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی

مجموعه : آموزش آشپزی
دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی

دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی 

فصل تابستان است و ما برای شما متناسب با این فصل دسرهای خوشمزه ای را معرفی خواهیم کرد با ما همراه باشید. دسر يك تعريف كلي است از كيك و شيريني و تركيبات خميري مانند تا مدل‌هاي متنوعي شبيه پودينگ و ژله كه بافت نرم و لطيفي دارند و نه‌تنها يك جورهايي راحت‌الحلقوم محسوب مي‌شوند که به راحتي مي‌توان ادعا كرد آسان‌ترين دسرهايي هستند كه آنها را مي‌توان درست كرد.

 

علاوه بر اينها به خاطر همين لطافت و سبكي، اين مدل دسرها جان مي‌دهند براي ‌مهماني‌هاي شب‌هاي كوتاه و گرم تابستاني؛ به خصوص اينكه می‌توان آنها را همراه با ميوه‌هاي خوشمزه اين فصل سرو كرد يا اصولا با استفاده از آنها اين دسرهاي خوشمزه را درست کرد.

 

فرني با سس تمشك

مواد لازم:

4 پيمانه شير
1 پيمانه شكر
1 پيمانه آردبرنج
8 /1 ق‌چ وانيل
مرباي تمشك به ميزان لازم

دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی

طرز تهیه:

1. آرد برنج، وانیل و شكر را در قابلمه‌اي بريزيد، شير را كم‌كم به آن اضافه كنيد و هم بزنيد تا مخلوط شود و آرد هم گلوله گلوله نماند.

 

2. قابلمه را روي حرارت ملايم بگذاريد و مرتب هم بزنيد تا مخلوط ته نگيرد. 20 دقيقه براي اين مرحله كافي است.

 

3. حالا به مدت 5 دقيقه حرارت را زياد كنيد تا بجوشد. بعد از اين مدت فرني را از روي حرارت برداريد و داخل ظرف مورد نظر (در اينجا جام‌هاي شيشه‌اي استفاده شده است) ريخته و در يخچال بگذاريد.

 

4. بعد از مدتي كه فرني خنك شد ظرف را از يخچال بيرون آورده، مربا يا شربت دلخواه را روي فرني ريخته و مجددا به مدت يك ساعت در يخچال بگذاريد.

 

يه‌جور ديگه

به جاي مرباي تمشك از مرباي شاه‌توت هم مي‌توان استفاده كرد.

از شربت تمشك يا شاه‌توت هم مي‌توانيد به جاي مربا استفاده كنيد.

براي اين دسر مي‌توانيد از هر مرباي دلخواه استفاده كنيد.

 

فوت‌وفن

اگر دوست داريد شربت يا مربا را بيشتر بريزيد مي‌توانيد شكر فرني را كمتر در نظر بگيريد.

 

دسر پاناكوتا با سس شکلاتی

مواد لازم:

4 ورق ژلاتين
600 ميلي گرم خامه
70 گرم شكر
1 ق‌چ پوست پرتقال رنده‌شده

 

مواد لازم براي سس شكلات:

100 ميلي ليتر شير
100 گرم شكلات تخته‌اي تلخ

دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی

1. ورق‌هاي ژلاتين را به مدت 5 دقيقه در آب سرد خيس كنيد. در اين فاصله خامه را با پوست پرتقال رنده‌شده مخلوط كرده و روي حرارت بگذاريد.

 

2. وقتي حرارت باعث گرم شدن و جوش آمدن خامه شد، حرارت را ملايم كنيد و مخلوط را هم بزنيد.شكر را هم اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد تا شكر در خامه به خوبي حل شده و يكدست شود. ظرف را در اين مرحله از روي حرارت برداريد.

 

3. ژلاتين را از داخل آب بيرون آورده و با دست فشار دهيد تا آب آن گرفته شود. ژلاتين را به خامه اضافه كرده و خوب هم بزنيد تا كاملا مخلوط و يكدست شود.

 

4. ظرف‌هاي دسر را آماده كرده، خامه را از داخل يك صافي گذرانده و ظرف را با خامه پركنيد.

 

5. كمي صبر كنيد تا از حرارت بيفتد و بعد ظرف را در يخچال بگذاريد و حداقل دو ساعت صبر كنيد تا خامه سفت شود. در اين فاصله سس شكلات را به اين‌صورت آماده كنيد؛ شير را روي حرارت بگذاريد تا گرم شود. شكلات تخته‌اي را در آن حل كرده و بعد از غليظ شدن كنار بگذاريد.پس از اينكه دسر سفت شد، ظرف را از يخچال بيرون آورده و با چاقو لبه دسر را از جداره ظرف جدا كنيد.

 

6. ته ظرف را در آب جوش فرو كرده و بشقابي روي ظرف گذاشته و دسر را برگردانيد.براي تزئين دسر، سس شكلات را آماده كرده و به صورت دكوري روي دسر بريزيد.

 

فوت‌وفن

شير را جوشانده و تكه‌هاي شكلات را داخل آن ريخته و خوب هم بزنيد تا سس شكلات آماده شود.هر ورق ژلاتين معادل يك قاشق چايخوري پودر ژلاتين است. پس اگر مي‌خواهيد به جاي ورق از پودر ژلاتين استفاده كنيد، چهار قاشق چايخوري معادل چهار ورق ژلاتين است.

 

كرم ژله دوطبقه

مواد لازم:

5 ق‌س (پر) پودر ژله توت فرنگي يا آناناس
1 پيمانه آب جوش
4 عدد زرده تخم‌مرغ
2 پيمانه شير
1 پيمانه شكر
4 /1 ق‌چ وانيل
كمپوت آناناس وتوت
فرنگي تازه به ميزان لازم
4 ق‌چ پودر ژلاتين
8 ق‌س آب كمپوت آناناس
150 گرم خامه فرم گرفته
ليوان‌هاي تلقي تك نفره براي سرو دسر به تعداد لازم

دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی

طرز تهیه:

1. در يك كاسه مناسب پودر ژله توت‌فرنگي (يا آناناس) را به همراه يك پيمانه آب جوش مخلوط كنيد تا مايعي شفاف و يكدست داشته باشيد، مخلوط را كنار بگذاريد تا از حرارت بيفتد.ليوان‌هاي دسر را آماده بگذاريد. از ژله خنك‌شده به اندازه يك‌سوم هر ليوان را پر كنيد.

 

يك تكه كمپوت آناناس روي آن بگذاريد. ظرف‌ها را به مدت يك ساعت در يخچال بگذاريد تا ژله سفت شود. شير را به همراه دوسوم از مقدار شكر در قابلمه‌اي كوچك ريخته و روي حرارت بگذاريد. با هم زدن شكر را در شير حل كنيد.

 

2. تا شير و شكر روي حرارت جوش مي‌آيد زرده‌هاي تخم‌مرغ را به همراه يك‌سوم باقيمانده شكر و وانيل در يك كاسه بريزيد و با همزن برقي آنقدر بزنيد تا كرم‌مانند و يكدست شود.

 

وقتي مخلوط شير و شكر جوش آمد حرارت را كم كرده و تخم‌مرغ‌هاي كرم‌مانند را به آن اضافه كرده و دائم هم بزنيد تا به صورت كرمي غليظ درآيد. براي اين منظور چهار دقيقه كافي است. بعد از اين مدت كرم را از روي حرارت برداريد تا از حرارت بيفتد.

 

3. پودر ژلاتين را با آب كمپوت آناناس مخلوط كرده، روي حرارت غيرمستقيم بگذاريد و دائم هم بزنيد تا پودر ژلاتين در آب كمپوت حل شود و محلولي يكدست و شفاف به دست آيد. مخلوط پودر ژلاتين حل‌شده در آب كمپوت را به كرم كه كمي حرارتش را از دست داده اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد و بعد مخلوط را كنار بگذاريد تا خنك شود.

 

4. صد گرم از خامه فرم‌گرفته را با مخلوط كرم‌مانند كه كنار گذاشته بوديد مخلوط كرده با همزن هم بزنيد.حالا ظرف‌هاي دسر را از يخچال بيرون آورده و روي دسرهاي بسته‌شده را با كرم پركنيد تا جايي كه يك‌سوم از فضاي ليوان‌ها خالي بماند. ليوان‌ها را دوباره در يخچال بگذاريد تا كرم هم سفت شود.

 

5. بعد از سفت شدن لايه كرم دسر، دوباره ليوان‌ها را بيرون بياوريد و روي آنها را با خامه تزئين كنيد. به اين صورت كه مابقي خامه فرم‌گرفته (50 گرم) را در قيف با سر گرد ساده بريزيد و خامه را به شكل يك توپ روي ليوان‌ها بريزيد. روي خامه را با برشي از ميوه (توت فرنگي يا آناناس) تزئين كنيد.

 

فوت‌وفن

اين كرم ژله‌ها به مدت 5 روز در يخچال قابل نگهداري هستند.

 

پودينگ سه‌رنگ

مواد لازم براي 3 نفر:

4 /1 پيمانه آرد سفيد
4 /1 پيمانه آرد ذرت
2 /1 پيمانه شكر
2 پيمانه شير سرد
2 عدد زرده تخم‌مرغ
نوك ق م وانيل
60 گرم كره
1 ق س پودر كاكائوي الك شده
1 ق س نسكافه
1 ق س آب براي رقيق كردن نسكافه

دسرهای تابستانی خوشمزه و عالی

طرز تهیه:

1. آرد‌ها را با شكر مخلوط كنيد. شير سرد را كم‌كم به آنها اضافه كرده، خوب هم بزنيد. مواد را داخل پيركس بريزيد و در مايكروويو قرار داده و در بالاترين قدرت (100 در صد) به مدت سه تا چهار دقيقه زمان دهيد تا غليظ شود. در اين مدت چند بار عمليات را متوقف كرده و مخلوط را هم بزنيد تا مواد به خوبي در شير حل شده و گلوله نشوند.

 

2. زرده‌هاي تخم‌مرغ را با وانيل مخلوط كنيد و با همزن برقي، هم‌ بزنيد تا رنگ مخلوط روشن‌تر شود. مايه آرد و شير و شكر را كه حرارت داده بوديد به آرامي با زرده‌هاي زده شده مخلوط كنيد تا زرده‌ها كمي گرم شوند. مواد تركيب شده را در مايكروويو قرار دهيد و با قدرت پايين (60 درصد مايكرو) به مدت دو تا سه دقيقه بگذاريد تا غليظ شوند. باز مابين اين مدت چند بار تركيب را هم بزنيد تا يكدست شود.

 

3. كره را به مواد اضافه كنيد. سپس مواد را به سه قسمت تقسيم كنيد. يك قسمت را ساده (وانيلي) برداريد. يك قسمت را با پودر كاكائو مخلوط كنيد و قسمت سوم را با نسكافه رقيق شده با آب طعم‌دار كنيد.

 

4. براي سرو كردن مي‌توانيد از ليوان‌هاي پايه‌بلند يا بستني‌خوري استفاده كنيد. هر لايه را كه ريختيد قبل از ريختن لايه بعدي به مدت پنج دقيقه صبر كنيد تا كمي بسته شود و لايه‌هاي مختلف با يكديگر مخلوط نشوند.قبل از سرو كردن بايد پودينگ را به مدت 12 ساعت در يخچال نگهداري و خنك كنيد.