پارس ناز پورتال

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

هر یک از افراد موجود در این لیست در حد و اندازه خود یا خدمتی به بشریت کرده اند، یا ابداع و اختراعی داشته اند. یا برنامه هایشان جهان را از بحرانی نجات داده یا در سطح ملی و در کشورهایشان منشا خدمت بوده اند. در ادامه اطلاعاتی در مورد تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما را مشاهده خواهید کرد.

 

مجله تایم به سیاق هر سال 100 چهره تاثیرگذار در جهان را معرفی کرده است. این افراد طیف مختلفی از چهره های برجسته جهانی تا چهره های ناشناخته محلی را دربر می گیرند.

 

سرجیو مورو/ قاضی

به دنبال پاکسازی و مبارزه با فساد

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

برایان والش؛ دبیر بخش بین الملل تایم: برزیلی ها او را «سوپر مورو»« یا «اَبَر قاضی» خطاب می کنند و در خیابان های ریودوژانیرو نام او شعار مردم است، گویی او یک ستاره فوتبال است.

 

اما سرجیو مورو فقط یک قاضی است؛ البته قاضی ای که رسوایی های مربوط به فساد را چنان جدی و استوار تحت پیگرد قرار می دهد که می تواند یک رییس جمهور را به زیر بکشد و شاید فرهنگ رشوه، که مدت هاست پیشرفت کشور را کند کرده، تغییر دهد.

 

تحقیقات او که به «عملیات شست و شوی ماشین» معروف است نشان داد که رشوه هایی به واسطه و سیاستمداران در ازای قراردادها و منفعت هایی در پتروبراس (شرکت نفت دولتی) داده شده است.

 

این پول بسیار کلان است اما کلان تر از آن تاثیرات سیاسی این رشوه ها و فسادهاست که باعث شده صدها نفر از قانونگذاران تحت پیگرد و بازجویی قرار بگیرند.

 

اگرچه به طور مستقیم هیچ مورد فساد یا رشوه ای به دیلما روسف نسبت داده نشده اما وی هم اکنون به دلیل اقدامات مورو در معرض استیضاح قرار گرفته است.

 

مورو به نادیده گرفتن فرایندهای قضایی متهم شده است و تمایل زیادی دارد که این پرونده ها در دادگاه افکار عمومی بررسی شوند. اما بسیاری از برزیلی ها احساس می کنند که تاکتیک های سفت و سخت او ارزش آزموده شدن برای رسیدن به اقتصاد و کشوری سالم را دارند.

 

آنگ سان سوچی/ رهبر برمه

چراغ امید

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

باراک اوباما؛ رییس جمهور امریکا: زمانی که در کاخ سفید از او استقبال کردم، بلافاصله متوجه شدم که وی آدمی متین و آرام است و من شیفته وقار او شده بودم. او به آرامی و شمرده شمرده صحبت می کند، اما در وی یک عزم قوی مشاهده می شد.

 

این عزم ناشی از 15 سال حبس خانگی است و در نهایت هم او توانست دموکراسی مورد علاقه خود را به برمه بیاورد. 2 ماه بعد به خانه ساده اش در رانگون رفتم، آنجا بود که فهمیدم بانو خود را چگونه با آموزه های بودایی عادت داده و با عشق و شفقت رفتار می کند.

 

امروز مشاهده می کنیم که وی توانست در این سیر و سلوک از زندان به پارلمان راه یابد و با رهبری حزب، یک پیروزی تاریخی در انتخابات سال گذشته به دست آورد. «داو سو» هم اینکه در 50 سال گذشته تبدیل به نخستین رییس جمهور مدنی این کشور شده است. البته برمه هنوز با چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کند و برای غلبه به آنها نیاز است.

 

تضادهایی که برای طولانی مدت در این کشور حکمفرما بوده، از جمله مسایل حقوق بشری و احترام به همه نژادها و ادیان حل و فصل شود. اما دموکراسی رفاه بیشتر و یک آینده روشن را وعده می دهد.

 

او به من گفت: «ما انسانیم و هنوز خیلی نقص داریم». اما او ادامه می دهد: در مقابل این همه نقص و تاریکی، هنوز دموکراسی وجود دارد که برای ما کورسوی امید است. و افزون بر آن، خود بانو تبدیل به کورسوی امید 50 میلیون نفر در داخل و میلیون ها نفر نیز در اقصی نقاط دنیا شده است تا به عدالت برسند.

 

هیلاری کلینتون/ نامزد ریاست جمهوری

جنگنده دموکرات

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

امی کلوبوچار؛ سناتور سابق مینه سوتا: در سال 20ین قرار بود که پرونده ها از بین رفته و پروتکل ها معلق شده بودند. با این حال، مادرانی پریشان از 10 زلزله خانمانسوز هاییتی را به لرزه درآورد.

 

160 هزار نفر کشته شدند و هرج و مرج کشور را فرا گرفت. در ایالت من دستور داده شد که ده ها نفر از کودکانی که آواره و یتیم شده بودند برای سرپرستی به خانواده ها سپرده شوند.

 

داستان از امینه سوتا بودند که به دنبال کودکان شان می گشتند. زمانی که به من چنین چیزی گفتند من به تنها کسی که می شناختم زنگ زدم تا به کمک بشتابد: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارج ایالات متحده.

 

او برای این کار دست به کار شد و هرگز فکر نکرد که این کار، بی ارزش یا کوچک است. او بچه ها را به خانه برد و حتی بیشتر از پروتکل، تعدادی از کودکان را به دست خانوارهای امریکایی سپرد و برای آنها پوشک و شیر خشک فراهم کرد.

 

این همان هیلاری است که می شناسیم. دوستی که به همه تلفن ها جواب می دهد، کسی که حرف و عملش در امور دولتی و عمومی یکی است، مادری که سعی می کند کارهایش درست انجام شود.

 

او مانند فولاد است و با رعایت اخلاق به کارهای امریکا می پردازد. آن کودکانی که اهل هاییتی هستند شاید هرگز متوجه نشوند که زندگی آنها تغییر داده است. او ذاتا رهبر است.

 

جیمز کامی/ مدیر FBI

نابودگر جرائم در قرن 21

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

کایکل شر تاف؛ وزیر امنیت داخلی امریکا از 2005 تا 2009: تعداد نفرات اندکی هستند که از تجربه، صداقت و خونسردی ذاتی برخوردار هستند و می توانند ملت ما را در امور امنیتی و اطلاعاتی رهبری کنند. جیم کامی یکی از آنهاست.

 

در حالی که دادستان فدرال پس از 11 سپتامبر سال 2001، پرونده را علیه تروریست ها بسط داد، اما به شدت اصرار داشت که کارها مو به مو براساس قانون پیش برود.

 

نظارت بر آژانسی که از اساس برای مبارزه با جرم و فساد متمرکز شده، کاری حساس است اما جیم کامی توانسته چالش های امنیتی و داخلی ما را به ویژه در عرصه تروریسم بین الملل و چالش نوظهور حملات سایبری رفع و رجوع کند.

 

تغییراتی که کامی آورده، برای «اف بی آی» هم فرصت هایی را پیش آورده و هم موانعی ایجاد کرده است. او در حال حاضر با چالش های فراوانی رو به روست:

 

چالش رویارویی با داعش، جمع آوری مدارک و مستندات برای جرایم اینترنتی در عصر دیجیتال، چالش برای اداره کردن پرونده وزیر امور خارجه امریکا که در حال حاضر کاندید ریاست جمهوری ایالات متحده است، مواردی از این دست وی را هرگز در راهی که دارد متزلزل نکرده است.

 

فرانسوا اولاند/ رییس جمهور فرانسه

مبارز اروپایی

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

برنارد هنری لوی؛ فیلسوف و نویسنده فرانسوی: پرزیدنت فرانسوا اولاند ضد اوباماست. یکی از پشت هدایت می کند و دیگری رویارو دست به هدایت می زند. اولاند جزو رهبرانی است که پیشاپیش همه در مقابل دیدگان جامعه بین الملل در مباحث بین المللی شرکت می کند:

 

مانند جن در سوریه، حضور نیروهای فرانسوی در آفریقا، مقابله با پوتین بر سر شرق اوکراین، همگی مباحث است که اولاند در آن حضوری آشکار دارد.

 

من نمی توانم 29 اوت سال 2013 را فراموش کنم، زمانی که هواپیماهای فرانسوی قصد داشتند تا به بشار اسد بگویند که خط قرمزها را رد کرده است.اگر اوباما مانع همه چیز نمی شد، اگر اولاند در این ماجرا پیشروی می کرد، شاید دنیا امروز به گونه ای دیگر بود.

 

ارتش اسد ممکن بود دوباره با پادگان ها بازگردد و داعش نیز در همان اوایل کار از بین می رفت. در زمانی که اروپا به نظر در آستانه فروپاشی قرار گرفته، اولاند جزو آخرین رهبرانی است که هنوز به اروپا اعتقاد دارد و بر این باور است که بدون آن اروپا به عصر تاریکی باز می گردد. او عمیقا به این موضوع باور دارد و در راستای اعتقادات خود قدم بر می دارد.

 

میراث اولاند نشان می دهد او جزو معدود رهبرانی است که در دنیا به درکی درست از تهدیدات ایدئولوژیکی، سیاسی و استراتژیکی دنیا که همانا گروه های تروریستی تکفیری هستند، رسیده است.

 

فارغ از دیدگاهی که نسبت به وی در داخل وجود دارد، اولاند در عرصه بین الملل جزو رهبران بزرگ دنیا بوده است. این یک عقیده نیست، این یک واقعیت است.

 

تد کروز/ نامزد ریاست جمهوری

صلیبی محافظه کار

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

اسکات واکر؛ فرماندار ویسکانسین: سیاستمداران مستقر در واشنگتن تلاش های تد کروز را برای از بین بردن وضع موجود دوست ندارند. بسیاری از آنها در خفا دوست دارند او بی سر و صدا کنار برود.

 

در مقابل تد نشان داده که وی هرگز قصد عقب نشینی در برابر موانع را ندارد و هنوز باور دارد که می تواند به ایجاد اشتغال بیشتر، آزادی بزرگتر و امنیت واقعی در امریکا کمک شایانی باشد. رای دهندگان تشنه این امر هستند تا تد اقدامات خود را در واشنگتن پیاده کند.

 

تد کروز امروز در حیات سیاسی ما یگانه است، او دقیقا در دفتر خود کارهایی را انجام می دهد که پیشتر قول آن را داده بود. او در سراسر امریکا به دلیل داشتن چنین ویژگی از سوی رای دهندگان مورد حمایت قرار می گیرد.

 

در حالی که سیاستمداران در واشنگتن بازی امروز و فردا را در پیش گرفته اند. اگر امریکایی ها کسی را می خواهند که اسلحه آنها را سفت برایشان نگه دارد، همچنین کسی که دارای توانایی برای حل کردن آشفتگی های واشنگتن است، تد کروز درست در نقطه دید آنها قراردارد.

 

ولادیمیر پوتین/ رییس جمهور روسیه

مجسمه ابولهول

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

استیفن سستانوویچ؛ سفیر سابق امریکا در شوروی: پوتین چگونه فکر می کند و چگونه عمل می کند؟ می خواهم تصویری دقیق از او بکشم. چیزی که ما از او می بینیم یک درونگرای قوی است که خم به ابرو نمی آورد.

 

اما بیایید تصور کنیم که او چگونه با دوستان خود، مثلا دیمیتری مدودف، نخست وزیر این کشور کار می کند. او ممکن است بگوید: گوش کن، من از تمامی رهبرانی که در دنیا وجود دارند بیشتر در قدرت حضور داشته ام، اما گویا کسی دوست ندارد من در جلسات شان باشم.

 

اقتصاد ما در شرایط سقوط آزاد نیست، اما نمی دانم چگونه رکود را از بین ببرم. من قصد دارم با رشوه و فساد مبارزه کنم، اما صادقانه بگویم فقط حرفش را می زنم. من به اوراق پاناما می خندم، در حالی که آنها به دشت مرا عصبانی می کنند.

 

من یک نفر از کسانی را که در کارهای حقوق بشری قرار دارد در راس کمیسیون انتخابات مرکزی قرار داده ام، اما اینها نمایش است. من به بازگرداندن نظم و امنیت به روسیه به خود می بالم، اما گانگسترهای چچنی در مسکو مهارنشدنی هستند.

 

من چندصباحی است که با اوکراین قطع رابطه کرده ام اما در هر حال برای آن هم راه حلی پیدا خواهم کرد. اوباما می توانست در سوریه به نتایجی برسد اما من سردرگم شده ام. و برای خروج هم که سخنرانی داشتم، باید بگویم اصلا منظورم خروج (از سوریه) نبوده است. بین خودمان باشد دیمیتری، من به آنها پاسخ نمی دهم.

 

رجب طیب اردوغان/ رییس جمهور ترکیه

مردی در میانه

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

یان برمر؛ ستون نویس فارن پالیسی و تایم: رجب طیب اردوغان رهبری برجسته است. او کشور خود را با تغییراتی به روزهای بهتری رساند. او با قدرت بخشیدن به میلیون ها نفر در حوزه سیاسی و اقتصادی توانست این امر را میسر سازد.

 

او همچنین یک فرد خودخواه و کم طاقت و در عین حال تشنه قدرت است و همین ویژگی ها می تواند برای آزادی بیان در ترکیه خطرناک باشد و این کشور را به سمت اقتدارگرایی پیش ببرد.

 

کشور او در موضوع جنگ سوریه و بحران پناهجویان در نقطه ای حساس و ژئوپولیتیکی از دنیا قرار دارد. همین امر او را برای رهبران غربی یک متحد ارزشمند و در عین حال خطرناک می سازد. واشنگتن به یک شریک راهبردی قوی در ناتو نیاز دارد. اروپا به او محتاج است، زیرا قصد دارد تا با همکاری وی بحران پناهجویی را سر و سامان بدهد.

 

بعید است اردوغان در هر دو جبهه نمره خوبی کسب کند. او در خانه هم قصد دارد قانون اساسی را تغییر دهد تا قدرت خود را افزایش دهد. اما به احتمال زیاد در این راه شکست بخورد. اما یک چیز قطعی است، اینکه او هنوز در قدرت حضور خواهدداشت. برای غربی ها چالش اردوغان تازه کلید خورده است.

 

کیم جونگ اون/ دیکتاتور کره شمالی

بهره مند از ارعاب

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

بلین هاردن؛ نویسنده کتاب رهبر بزرگ و خلبان جنگجو: کیم جونگ اون یکی از 30 رییس دولتی است که به شکل خانوادگی حکومت را اداره می کنند. فربه، مرگبار و با یک پوزخند دندانه دار. او قدرت را پس از پدر خود در کره شمالی به دست گرفت که پدر او هم پس از پدربزرگ اون، قدرت را به دست گرفته بود.

 

کره شمالی نیاز به دشمن دارد، درست مثل ماهی که به آب نیاز دارد. برای کره شمالی بزرگترین دشمن امریکاست که در جنگ بین دو کره در سمت کره جنوبی قرار داشت. پس از اینکه رهبر بزرگ (پدربزرگ اون) کره جنوبی را اشغال کرد و عملا جنگ بین دو کره آغاز شد، بمب افکن های امریکایی شروع به بمباران کره شمالی کردند.

 

درواقع آنها این سرزمین را به آتش و هزاران شهروند کره شمالی را به خاک و خون کشیدند. هنوز خاطرات بدی که مردم این کشور از این بمب ها و بمباران دارند، امریکا را در نزد مردم این کشور منفور نگه داشته است.

 

همین امر به کیم ها اجازه می دهد تا پروپاگاندای رسایی علیه ایالات متحده به راه بیاندازند. آنها مدعی اند به بمب اتم نیاز دارند- مانند موردی که در ژانویه آزمایش کردند- آنها سرکوب های خود را ادامه می دهند تا نسل های آینده از یانکی هایی که بر سرشان آتش ریخت در امان باشند.

 

برای تعداد کمی که مقاومت می کنند، گولاگ یکی از منزل گاه های آنهاست، و بیش از 50 سال است که این اقدام غیربشری علیه آنها صورت می گیرد. با نرم افزار «Google earth» به راحتی می توانید کمپ های مجود در این گولاگ ها را مشاهده کنید.

 

پل رایان/ رییس مجلس نمایندگان

ایده آلیست جمهوری خواهان

تاثیر گذارترین چهره ها در جهان اطراف ما سری دوم

میت رامنی؛ نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواهان در سال 2012: یک دوست خوب از ی شهر کوچک، (جین سویل)، او برای کار به نزد «جک کمپ» رفت و خود را مشتاق سیاست و مردم یافت. این اشتیاق موجب شد تا او در سن 28 سالگی عضو کنگره شود.

 

او تنها به رفاه کشورش فکر می کند و ظرفیت های سیاسی را در امریکا بالابرده است، او از سوی افراد هر دو حزب توانسته کسب احترام کند. او دارای ذهنی خلاق و رام نشدنی است. برای مثال او توانست موضوعات بودجه، سیاست و قانون را در این بخش به خوبی اداره کند و نتیجه ای عالی برای واشنگتن به ارمغان بیاورد.

 

رایان یگانه نماینده کنگره است که می توانست برای انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان رای قاطعی کسب کند. این در حالی است که او پیشتر به مقام ریاست مجلس رسیده بود. در کنار هم قراردادن این موضوع می توانست از وی یک جمهوری خواه آرمانی بسازد.

 

این دیدگاهی فراگیر در بین جمهوری خواهان بود تا رایان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شود، زیرا که متوجه شده اند کمپین های تبلیغاتی در این حزب به شکلی رام نشدنی و سرکش در حالی پیگیری است.