پارس ناز پورتال

تاثیر ورزش تای چی چوان روی بیماری عصبی ام اس

تاثیر ورزش تای چی چوان روی بیماری عصبی ام اس

تاثیر ورزش تای چی چوان روی بیماری عصبی ام اس 

محققان به تازگی به این حقیقت پی برده اند که ورزش تای چی چوان برای کاهش اثر بیماری عصبی ام اس موثر است. مطالعه در مورد نقش ورزش تای چی برای تعادل و قدرت در بیماران مبتلا به ام اس اغلب نشان دهنده اثرات مثبت آن و تخفیف علائم این بیماری است.

 

 وظیفه سیستم عصبی، انتقال پیام از مغز به اندام هاست. ام.اس باعث می شود گلبول های سفید که وظیفه محافظت از بدن را دارند به کارکرد این سیستم آسیب وارد کنند و نتیجه این سیستم در فرد مبتلا به صورت علائمی چون نبود تعادل، تاری چشم، دوبینی و در مراحل پیشرفته حتی به شکل ناتوانی در راه رفتن نمایان شود.

 

در گذشته می گفتند مبتلایان به ام اس به دلیل حساسیتی که به گرما دارند، نباید مشغول ورزش شوند و انجام فعالیت فیزیکی را به ضرر این افراد می دانستند.

 

امروزه، اما چنین طرز فکری تائید نمی شود و در مطالعات متعدد این موضوع را رد کرده اند. آن طور که مطالعات اخیر نشان می دهد ورزش، تناسب اندام و وضعیت سلامت روان همه افراد را بهبود می بخشد برهمین اساس هم توصیه می شود مبتلایان به ام.اس در حد توانشان ورزش کنند و فعالیت های فیزیکی را به برنامه روزانه شان بیفزایند.

 

ورزش کردن برای مبتلایان به ام.اس نیز مانند سایرین می تواند موجب بهبود عملکرد قلب و گردش خون شود و با کنترل وزن و حفظ وزن مناسب به آنان کمک می کند. علاوه بر این موارد، بسیاری از علائم این بیماری با افزایش فعالیت جسمی و ورزشی مناسب، به خوبی کنترل می شود و بهبود می یابد.

 

براساس اعلام انجمن ام.اس ایران در زمان حاضر در ایران و جهان، ام.اس با مصرف داروهای موجود، کنترل استرس و انجام فعالیت های ورزشی توسط فرد مبتلا به راحتی قابل کنترل است.

 

اخیرا اثر ورزش تای چی در گروه کوچکی از مبتلایان (25نفر) 75-18 ساله مورد بررسی قرار گرفت.روش انجام این تحقیق به این صورت است که افراد مبتلا به ام اس نوع عود کننده و پیشرونده هفته ای دوبار، هربار به مدت یکساعت و برای 6 هفته تمرینات تای چی را انجام دادند. قبل و بعد از تمرینات، همگی از نظر تعادل، خستگی و قدرت عضلانی بررسی می شدند و نتایج مقایسه می شد.

 

اگرچه در پایان فقط 15 نفر مطالعه را کامل کردند، اما در همین افراد نتایج امیدوارکننده بود بطوری که بهبودی قابل توجه در آنها مشاهده شد (تست های مورد استفاده در این تحقیق ، Timed Up and Go test وBerg Balance Scale برای تعادل و Five-Times-Sit to Stand برای قدرت عضلانی و تست Fatigue Severity Scale برای خستگی بود.

 

محققان این تحقیق اظهار کرده اند که برخی افراد در ابتدا روی صندلی قادر به انجام تمرینات بودند ولی در انتها این ورزش ها را در حالت ایستاده انجام دادند. البته باید توجه کرد که به هر شکلی و با هر نامی که امکان دارد باید همواره فعالیت فیزیکی داشته باشیم خواه به شکل ایروبیک، یوگا یا تای چی باشد.

 

 

Xبستن تبلیغ
تبلیغات