پارس ناز پورتال

سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان 

لهستان سرزمین اشراف زاده های قاره اروپا است و سفر به شهرهای آن می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. ما برای شما بهترین شهر را معرفی می کنیم. همه عاشق وروتسواف هستند و دلیل این شدت علاقه در همان برخورد اول قابل درک است. گرچه در برخی موارد این شهر شباهت‌هایی به کراکوف دارد،

 

اما با وجود ویژگی‌های فرهنگی و تفریحی منحصر به فردش می‌توان آن را یک شهر محبوب در فهرست گردشگران لهستان به شمار آورد. با نفوذ غیر قابل انکار اتریش و پروس اما وروتسواف در معماری شهر آرایش خاص خود را حفظ کرده و شاهد آن هم میدان بازار باشکوهی است که نماد تاریخ و فرهنگ شهر است.

 

این میدان كه در حقیقت تقاطع مسیرهای مهم حمل و نقل از جمهوری چک به شمال و از غرب اروپا به شرق آن است، ثروت کلانی را در تجارت بین‌المللی نصیب مردم این شهر کرده است.
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

با 12 جزیره، 130 پل و پارک‌های مشرف به رودخانه، موقعیت وروتسواف برای تبدیل شدن به یک شهر عاشقانه ایده‌آل است. عشاقی که از تماشای سبک معماری گوتیک لذت می‌برند و از قدم زدن در یک شهر نیمه روستایی اروپایی سیر نخواهند شد، قطعا وروتسواف را در صدر فهرست گردشگری خود می‌گذارند. وروتسواف تنها یک شهر زیبا نیست؛

 

بلکه مرکز صنعت، تجارت و آموزش منطقه خود هم محسوب می‌شود. در حقیقت هر چیزی که در جنوب غربی لهستان رخ می‌دهد یا از وروتسواف آغاز شده یا در این شهر پایان می‌یابد.در عین حال این شهر یک مرکز فرهنگی پر جنب و جوش است که با توجه به جمعیت فراوان دانشجویی خود، تئاترها و جشنواره‌های بزرگی را میزبانی کرده است.

 

زمانی وروتسواف به عنوان «‌شکوفه مقدس اروپا» شناخته می‌شد. گرچه این شهر در طول تاریخ سیطره كشورهای مختلفی از قبیل: چک‌، اتریش، مجار و آلمان را بر خود دیده اما اصالت خود را حفظ کرده است و بدین ترتیب امروز یهودیان، ایتالیایی‌ها و لهستانی‌ها با ادیان و فرهنگ‌های مختلف در این شهر در کنار یکدیگر با آرامش زندگی می‌کنند.

 

چگونه برویم؟

برای سفر به لهستان نیاز به ویزای شنگن دارید‌. برای این منظور ابتدا باید وقت مصاحبه از سفارت بگیرید و سپس همراه مدارک در روز تعیین شده در محل سفارت حضور پیدا کنید. برای درخواست ویزای گردشگری لهستان باید اصل گذرنامه، یک قطعه عکس، مدارک شناسایی، برگه رزرو هتل و بلیت هواپیما، گواهی اشتغال و مدارک تمکن مالی را همراه خود داشته باشید. برای رسیدن به این شهر می‌توانید از خطوط هوایی قطر، ترکیش و لوفت‌هانزا استفاده کنید.

 

تقویم سفر
وروتسواف دارای آب و هوای معتدلی نسبت به شهرهای اطراف خود است.گرچه زمستان‌های این شهر سرد است، اما غیر قابل تحمل نیست. ژانویه كه سردترین ماه سال در این شهر است درجه حرارت هوا بسیار افت می‌کند و از تعداد گردشگران هم کاسته می‌شود. تابستان در وروتسواف دیدنی است،

 

گرچه ماه جولای مرطوب‌ترین زمان سال است و این رطوبت می‌تواند برای سفرتان مخاطراتی ایجاد کند. تابستان بدون در نظر گرفتن باران‌های فصلی به دلیل جشنواره‌های متعدد و رویدادهای فرهنگی زمان محبوبی برای بازدید از شهر است. با این وجود بهترین موقع سال برای بهره مند شدن از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر، پاییز و بهار است.

 

دوچرخه و تراموا
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

بیش از 60 خط اتوبوس در روزها وظیفه انتقال مسافران را در شهر بر عهده دارند و بیش از 20‌خط تراموا در شهر وجود دارد. ساعت کاری اتوبوس‌ها و ترامواها معمولا از 5 صبح تا 23 است. البته در تعطیلات آخر هفته این ساعت کمی کاهش می‌یابد. برای گردش در شهر می‌توانید بلیت‌های تک مسافرتی یا بلیت‌های اعتباری تهیه کنید.

 

کرایه ماشین در این شهر برای گردشگران گزینه چندان مناسبی نیست. بسیاری از خیابان‌ها یک طرفه هستند و همین می‌تواند موجب سردرگمی شود‌. جای پارک در اکثر نقاط تاریخی شهر کم است. به همین دلیل این گزینه را از فهرست‌تان حذف کنید. تاکسی‌های شهر در بالای سقف بیرونی خود علامت تاکسی نصب کرده‌اند

 

و می‌توانید فهرست قیمت‌ها را که به پنجره چسبانده‌اند ببینید. البته تاکسی متر هم گزینه مناسبی است که بهتر است از راننده بخواهید از آن استفاده کند. در سال 2011 سامانه جامع دوچرخه سواری در شهر راه اندازی شد و امروز بیش از 34 ایستگاه برای اجاره دوچرخه در شهر وجود دارد. البته 20 دقیقه اول کرایه دوچرخه رایگان است. وروتسواف شهر مناسبی برای دوچرخه سواری است‌. بنابراین می‌توانید این گزینه را هم برای گردش در شهر جدی تلقی کنید.

 

سوپ های لذیذ

غذاهای لهستانی، غنی، خوش طعم و بسیار متنوع هستند . در غذاهای وروتسواف كه مخلوطی از غذاهای شرق و مرکز اروپاست گوشت حرف اول را می‌زند. البته سبزیجات هم در بشقاب غذای این شهر نقش مهمی دارد؛ کلم، سیب‌زمینی و هویج در اکثر غذاها وجود دارند. عطر و طعم برخی از غذاهای این شهر به واسطه سبزیجات تازه مانند

 

خیار و کلم ترش در تمام دنیا معروف است. اگر به غذاهای وروتسواف اشاره کنیم و آب میوه‌های آن نگوییم حق مطلب را درست ادا نکرده‌ایم. میوه‌های جنگلی خوشمزه‌ای که توسط آشپزهای کافه‌های این شهر ترکیب می‌شوند شما را به دنیای جدیدی از مزه‌ها می‌برند. در وروتسواف مردم به غذاها و نحوه پخت آن اهمیت بسیاری می‌دهند.
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

بنابراین در این شهر هر سلیقه‌ای که داشته باشید غذاهای لذیذی برای خوردن پیدا خواهید کرد. امروزه تعداد رستوران‌های پر زرق و برق شهر در حال افزایش است و این به معنای افزایش غذاهای بین‌المللی است. البته در کنار آن، غذاها و رستوران‌های محلی هم محبوبیت بسیاری دارند. در این شهر باید حتما سراغ سوپ‌های خوشمزه بروید

 

که هر کدام از آنها طعم متفاوتی دارند. سوپ ترش چاودار که به ژورِک (zurek) معروف است یکی از غذاهای لذیذ شهر محسوب می‌شود. سوپی که از سبزیجات تازه، نان تخمیر شده، پیاز و تخم مرغ تهیه می‌شود.سوپ کلم رنده شده و آب(kapusniak) یک سوپ کلاسیک برای فصل زمستان است که از کلم ترش، قارچ و پیاز تهیه می‌شود.
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

سوپ چغندر(barszcz) یکی از غذاهای ملی لهستان است که در بین توریست‌ها هم محبوبیت بسیاری دارد. در سفرتان به این شهر خوردن کوفته یا پیروگی (Pierogi) را هم که از سیب‌زمینی، پنیر، کلم ترش و میوه‌های فصل تهیه می‌شود نباید از دست بدهید. اگر به دنبال فهرستی از رستوران‌های خوب شهر می‌گردید بهتر است سری به لاس زوپا(Las Zupa)، پاتلینا (Patelina) و برنارد(Bernard) بزنید.
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستانبهترین مکان اقامت

پیدا کردن مکان اقامت در وروتسواف کار چندان دشواری نیست. کافی است بدانید در کدام منطقه شهر می‌خواهید ساکن باشید و چه بودجه‌ای همراه دارید. از آنجا که وروتسواف یک شهر دانشجویی است به آسانی می‌توانید سراغ خوابگاه‌های ارزان قیمت بروید و در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. با این وجود هتل‌های لوکس هم در شهر کم نیستند.

 

لوکس و مدرن
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

هتل گرنری(Granary) كه در یک انبار غذایی متعلق به قرن 16 ساخته شده در مرکز شهر قرار گرفته‌است. تمام اتاق‌های هتل مدرن، زیبا و مجهز هستند. اینترنت رایگان در تمام ساختمان قابل دسترسی است و از هتل تا میدان اصلی شهر تنها 500 متر فاصله است. همه اتاق‌ها مجهز به دستگاه تلویزیون ال سی دی هستند و دستگاه چای ساز و قهوه ساز هم در اختیار مسافران است. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 85 دلار بپردازید.

 

کلاسیک
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

رادیسون بلو یکی از هتل‌های 5 ستاره محبوب شهر با نمایی پانوراما، از زیباترین جاذبه‌های وروتسواف هم به شمار می‌رود. این هتل دارای یک مرکز تناسب اندام و سونای 24 ساعته است و شما می‌توانید در رستوران‌های مختلف آن انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را با بالاترین کیفیت بیابید. تمامی اتاق‌های این هتل به شکلی مدرن تزئین شده‌اند،

 

اما مبلمان آن کلاسیک است. با یک پیاده روی 10 دقیقه‌ای از هتل می‌توانید خود را به میدان اصلی بازار برسانید. برای اقامت در این هتل باید شبی 60 دلار بپردازید.

 

دسترسی آسان
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

هتل کیوباس(Qubus) 4 ستاره تنها 150 متر با میدان اصلی فاصله دارد و با امکاناتی چون استخر و سونا و قیمت مناسب یکی از گزینه‌های محبوب گردشگران است. تمام اتاق‌های این هتل به شکل کلاسیکی مبله شده و اینترنت رایگان از دیگر امکانات آن است. صبحانه هتل شامل بیش از 100 قلم محصول تازه می‌شود و شما می‌توانید در رستوران هتل غذاهای لهستانی را امتحان کنید. برای اقامت در این هتل باید شبی 55 دلار بپردازید.

 

نمای رودخانه
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

هتل تومسکی(Tumski) در شمال رودخانه شهر واقع شده و با چشم‌انداز رودخانه شما را با سبک زندگی روستایی جذاب لهستان آشنا می‌کند. این هتل که در جزیره ملینسکا واقع شده یک هتل تاریخی است که امکانات مقرون به صرفه‌ای هم ارائه می‌دهد. تمامی اتاق‌های هتل مجهز به تلویزیون، میز کار و حمام اختصاصی است. میدان بازار یك کیلومتر با هتل فاصله دارد. برای اقامت در این هتل 3 ستاره باید شبی 42 دلار بپردازید.

 

كوتوله‌های شیطانی!
برای قرن‌ها لهستان یک چهارراه نظامی بین شرق و غرب اروپا بود؛ یک میدان نبرد که هر کدام از همسایگانش فکر تصرف آن را در سر می‌پروراند. این تمایل به تصرف میراثی بود که باعث شد افسانه‌ها، روایات قومی و تفکرات خرافی در این سرزمین بیش از پیش تقویت شود و اوج این اتفاق در وروتسواف به وقوع پیوست.

 

این شهر زمانی در تصرف لهستان، بوهمیا، اتریش، پروس و آلمان بود و از هر کدام از این تصرفات در شهر یادگاری‌هایی وجود دارد. در قلعه رشل(Reszel) می‌توانید افسانه‌هایی در مورد آخرین پیرزن جادوگری که به آتش کشیده شده بشنوید و احساس ترس و سرمای شدیدی بکنید، اما واقعیت این است که شهر وروتسواف با خیابان‌های پیچ در پیچ و مه فریبنده‌اش ترسناک‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود.

 

در گوشه و کنار شهر مجسمه‌هایی از کوتوله‌ها و ارواح خبیثه وجود دارد که بر پایه فرهنگ و اعتقادات محلی ساخته‌شده‌اند. گرچه امروزه این تفکرات برای بسیاری از گردشگران خنده دار است، اما مردم محلی هنوز هم به وجود ارواح خبیثه اعتقاد دارند. در آخرین سفرم به خاطر دارم در گورستان یهودیان شهر پایم به یکی از سنگ قبرها گیر کرد و لحظه‌ای وحشت عجیبی مرا فراگرفت. تنها کسی که در گورستان بود، من بودم و چشمان گربه‌ای که به من خیره مانده بود.
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

بسیاری از قوانین زندگی مردم این شهر در سال 1945 و در زمان تسلط شوروی از میان رفت، اما با این وجود هنوز مرکز تاریخی و کوچه‌های منحنی منتهی به آن پا برجا مانده‌اند. مهم نیست که چند بار از رینک (Rynek) بازدید کنید، اما هر بار نفس‌تان در سینه محبوس خواهد شد؛ ساختمانی که در قرن 13 ساخته شده و آرایش سه گوش دارد.

 

هنسل و گرتل هم دو ساختمانی هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و اتصال آنها با هم به گونه‌ای است که انگار دست هم را گرفته‌اند. برخی این دو سازه را رمانتیک‌ترین بخش شهر می‌دانند، اما واقعیت این است که این دو ساختمان داستان متفاوتی دارند و از زندگی کوتوله شیطانی که در نزدیکی کلیسای سنت الیزابت اقامت داشته الهام گرفته است.

 

تاریخ و معماری در بزرگ‌ترین شهرِ غرب لهستان

وروتسواف بزرگ‌ترین شهر در غرب لهستان است که به واسطه تاریخ و معماری‌اش در تمام اروپا شهرت دارد. شهری با مکان‌های فرهنگی پر جنب و جوش که برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای می‌تواند جذابیت ایجاد کند. در سال 2016 این شهر پایتخت فرهنگی اروپا بود و جشنواره فیلم اروپا در این شهر برگزار شد.

 

جاذبه‌های این شهر شما را بیش از یک هفته سرگرم می‌کند، اما عمر سفر کوتاه است‌. بنابراین در اینجا تلاش می‌كنیم تا شما را با بهترین‌های این شهر آشنا کنیم.

 

روز اول

گردش تاریخی

وروتسواف یکی از شهرهای قدیمی لهستان است که هر گوشه‌ای از آن مقطعی تاریخی را برای‌تان زنده خواهد کرد.

 

میدان بازار

میدان بازار که یک میدانی مربوط به سده‌های میانه است در اوایل قرن 13 تاسیس شده است و هنوز هم یکی از مکان‌های شلوغ شهر به شمار می‌رود. این میدان یکی از میدان بازارهای قدیمی اروپا‌ست. سالن گوتیک این میدان 60 متر طول دارد و رستوران پیونیتسا شویدنیتسکا(Piwnica Świdnicka) که در میدان واقع شده یکی از رستوران‌های قدیمی اروپا است. این میدان برای خوردن یک وعده غذایی و گذراندن چند ساعت در دل تاریخ لهستان مکان ایده آلی است.

 

قدیمی‌ترین بخش شهر
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

اوستروف تومسکی(Ostrów Tumski) كه قدیمی‌ترین بخش شهر است به قرن 10 برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون تغییرات بسیاری کرده است، اما هنوز هم ردپای گذشته خود را حفظ کرده. این منطقه كه مکان تجمع ساختمان‌های تاریخی و مهم شهر است، با رودخانه«اودر» احاطه شده است.

 

قدم زدن در این منطقه تاریخی بسیار لذت بخش است و هرگز از تماشای کلیسای جامع گوتیک و کلیسای سنت گیلز به همراه باغ‌های زیبای این محدوده سیر نخواهید شد.

 

کلیسای جامع سنت جان باپتیست
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

کلیسای جامع یکی از آثار مهم تاریخی وروتسواف است که در سده‌های میانه و حدود قرن 13 ساخته شده است. این کلیسا به عنوان اولین بنای آجری لهستان شناخته می‌شود . در قرن 10 در این مکان ساختمانی قرار داشت و سپس تبدیل به کلیسای فعلی شد. از برج این کلیسای متقارن، نمای زیبایی از شهر را خواهید دید. یکی دیگر از نکات برجسته ، محراب کلیسای جامع است که در سال 1522 نقاشی شده و مریم مقدس را در حال خواب نشان می‌دهد.

 

روز دوم

لذت ماجراجویی

گردش در وروتسواف با لذت ماجراجویی همراه است. زندگی روزمره مردم این شهر با هنر و طبیعت سرشته شده است. شما هم می‌توانید بخشی از این ترکیب شگفت انگیز را تجربه کنید.

 

سالن فرهنگی
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

هالا استیولچیا (Hala Stulecia) در سال 2006 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است؛ ساختمانی که در قرن 20 توسط مکس برگ(Max Berg) ساخته شد و مهم‌ترین سالن فرهنگی در کل لهستان به شمار می‌رود . این سالن سالانه میزبان تعداد زیادی از کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی اروپاست.

 

طراحی این ساختمان ترکیبی هوشمندانه از سنت و مدرنیته است؛ درست مثل رویدادهایی که در داخل آن برگزار می‎‌شود. این سالن در نزدیکی آبنمای معروف شهر قرار دارد، اما اگر به معماری علاقه‌مند هستید توصیه می‌كنیم که یک بعد از ظهر کامل را به بازدید این بنا اختصاص دهید.

 

آبنمای رنگارنگ

سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

در سفرتان به وروتسواف باید حتما یک بعد از ظهر را در آب نمای چند رسانه‌ای شهر سپری کنید. این آبنما که در پارک شچیتنیتسکی (Szczytnicki) قرار دارد در سال 2009 به مناسبت جشن 20 سالگی انتخابات دموکراتیک در لهستان تاسیس شد. این آبنما كه 300 دهانه دارد با موسیقی و رنگ، تصاویر زیبایی را در مقابل چشمان‌تان ترسیم می‌کند.

 

طراحی آبنما به شکل هوشمندانه‌ای تلفیقی از سنت و مدرنیته است و بر حسب رویدادهایی که در سالن مجاور آبنما برگزار می‌شود فضای آن هم تغییر می‌کند.

 

باغ شاعرانه
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

باغ اُسولی‌نوم (Ossolineum) یک باغ باروک بسیار زیباست که توسط یک بنیاد غیر انتفاعی لهستانی اداره می‌شود؛ بنیادی که قدمت آن به جدایی و استقلال لهستان بر می‌گردد و نقش مهمی در گسترش ادبیات لهستانی داشته است. در میانه این باغ می‌توانید مجسمه‌ای از سیلسیا باروک شاعر را ببینید که یک اثر تاریخی ارزشمند به شمار می‌رود. در ضمن اگر به تاریخ و ادبیات اسلاوی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از کتابخانه بزرگ این باغ هم دیدن کنید.

 

روز سوم

گردش هنری

وروتسواف از نظر فرهنگی و هنری در لهستان می‌درخشد؛ تماشای معماری و مجسمه‌های شهر برای کسانی که به زندگی در یک شهر مربوط به سده‌های میانه علاقه دارند، لذت‌بخش است.

 

مجسمه‌ای از گذر زمان
سفر به شهر رویایی وروتسواف در لهستان

بنای یادبود رهگذر ناشناس كه از 14 مجسمه برنز ساخته شده یکی از سازه‌های مدرن شهر محسوب می‌شود. این مجسمه که در خیابان ویدنیکا واقع شده بازتابی از زندگی روزمره مردم در تمام دنیاست. شما می‌توانید یک زن با کودک، مردی با چمدان و یک فرد مسن را تشخیص دهید که تمام آنها در این مجسمه به زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند

 

تا مفهوم گذر زمان و تغییرات را یادآوری کنند. نکته جالب در مورد این بنا این است که هر چه به سمت جاده می‌روید به مرور تک تک مجسمه‌ها ناپدید می‌شوند. این مجسمه توسط هنرمند جرزی کالینا در سال 1977 ساخته شد و از موزه شهر به سطح خیابان آمد.

 

تاریخ مصور

نقاشی پانورامایی از نبرد راتسواویتسکا (Racławicka) که در قرن 19 کشیده شده یکی از آثار اصلی هنری شهر است. این تابلو نقاشی که ارتفاع آن به 15 متر می‌رسد به طول 114 متر است.تابلو بازسازی دقیقی از یک جنگ واقعی و تاریخی لهستان است. با تماشای این تابلو می‌توانید به تاریخ لهستان سفر کنید

 

و تعداد زیادی از چهره‌های تاریخی و مکان‌های مهم این کشور را از نزدیک ببینید. این نقاشی در یک اتاق مجزا به وسیله نورپردازی خاصی نگهداری می‌شود و افراد مشهور بسیاری از آن بازدید کرده‌اند.

 

کنیسه تاریخی

کنیسه وروتسواف در سال 1829 توسط معمار آلمانی؛ کارل فردیناند لانگهانز ساخته شده و نمادی از هنر پروتستان لهستان به شمار می‌رود. اقلیت یهودی بخشی از هویت فرهنگی لهستان را شکل می‌دهند و این کنیسه علاوه بر این که یکی از ساختمان‌های تاریخی شهر محسوب می‌شود، از نظر فرهنگی هم در تاریخ شهر نقش داشته است.