پارس ناز پورتال

برای تناسب اندام چربی سوزی بهتر است یا کالری سوزی

برای تناسب اندام چربی سوزی بهتر است یا کالری سوزی

برای تناسب اندام چربی سوزی بهتر است یا کالری سوزی 

برای تناسب اندام خیلی افراد رو به چربی سوزی و روش های آب کردن چربی می آورند و برخی هم رو به کالری سوزی می آورند . زمانی که ورزش می‌کنیم، بدن ما برای تهیه سوخت، سراغ کالری‌های تازه مصرف شده و همچنین چربی‌های از پیش ذخیره شده می‌رود، اما کدامیک باعث لاغری ما می شود؟

 

چگونه چربی بسوزانیم؟

بدن ما در طول روز کالری‌ها و چربی‌ها را می‌سوزاند تا انرژی مورد نیاز برای فعالیت و عملکردهای اصلی متابولیسمی را فراهم نماید. زمانی که ورزش می‌کنیم، بدن ما برای تهیه سوخت، سراغ کالری‌های تازه مصرف شده و همچنین چربی‌های از پیش ذخیره شده می‌رود.

 

اگر کالری که مصرف کرده‌ایم کمتر از کالری باشد که می‌سوزانیم، بخشی از انرژی که در حال مصرفش هستیم از چربی‌های ذخیره شده تأمین می‌شود. در ادامه در خصوص بحث کالری سوزی و چربی سوزی بیشتر توضیح می‌دهیم. هر چند که در اساس حتی چربی نیز به عنوان کالری در بدن استفاده می‌شود، اما فاز جداگانه‌ای دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای تناسب اندام چربی سوزی بهتر است یا کالری سوزی

چربی بدن از کجا می آید؟

کالری‌هایی که از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی‌مان می‌گیریم، یا فوراً مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا به عنوان انرژی اندوخته می‌شوند. بدن ما کالری‌های غیر ضروری را به تری گلیسیرید تبدیل می‌کند، که در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند.

 

تری گلیسیریدها می‌توانند از چربی‌های موجود در غذا به وجود بیایندو یا ممکن است از سایر منابع کالری مانند کربوهیدرات‌ها ایجاد شوند. اصولاً هر کالری اضافی که مصرف می‌کنیم، به عنوان چربی ذخیره می‌شود.

 

بدن ما بین وعده‌های غذایی برای دسترسی به انرژی، ذخایر تری گلیسیرید را انتخاب می‌کند، تا بتواند تا زمانی که غذا در دسترسش نیست، برای فعالیت‌هایش سوخت گیری نماید.

 

چربی سوزی یا کالری سوزی؟

زمانی که ورزش می‌کنیم، بدن ما از کالری‌های موجود در کربوهیدرات‌ها به عنوان انرژی اولیه استفاده می‌نماید. زمانی که کربوهیدرات‌ها تحلیل می‌روند، تری گلیسیریدها از سلول‌های چربی رها می‌شوند، تا انرژی لازم برای سوخت رسانی به فعالیت‌های بدنی را تأمین کنند.

 

از آنجایی که برای سوزاندن نیم کیلو چربی،باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانیم، از نظر تکنیکی هم کالری می‌سوزانیم و هم چربی. سوزاندن کالری بیشتر از میزان مصرف شده، بدن را مجبور می‌کند تا به سراغ انرژی اندوخته شده به عنوان چربی برود. همچنین، چربی سوزی بدون افزایش کالری مصرفی یعنی بدن ما بیشتر کالری مصرفی‌مان را استفاده کرده و کمتر آن را ذخیره می‌کند.

برای تناسب اندام چربی سوزی بهتر است یا کالری سوزی

تاثیر تغذیه و ورزش

زمانی که کالری مصرفی مان را کاهش می‌دهیم و سطح فعالیت بدنی مان را بالا می‌بریم و یا ترکیبی از هر دو، با کمبود کالری مواجه می‌شویم. فرقی نمی‌کند از چه روشی استفاده می‌کنیم، اگر کمتر از کالری مورد نیازمان بخوریم، بدن مان برای تأمین انرژی سراغ ذخایر چربی خواهد رفت.

 

بدن ما مدام کالری می‌سوزاند تا عملکردهای متابولیسمی، فعالیت های بدنی و گوارش را پشتیبانی کند. این کالری‌ها چه از کالری‌های تازه مصرف شده و آماده، تأمین شوند و چه از ذخایر چربی به محض این که با کمبود کالری روبرو شویم، چربی سوزی شروع خواهد شد.

 

نکته

اگر مدام کالری بیشتر از نیازتان دریافت کنید، کاهشی در چربی بدن‌تان نخواهید داشت. حتی اگر ورزش کنید، زمانی که ذخایر کربوهیدرا‌ت‌تان تحلیل رود، به محض این که کالری بیشتر از میزان لازم به بدن‌تان برسانید، شروع به ذخیره آن به عنوان تری‌گلیسیرید خواهید کرد.

 

در این حالت، در اصل شما در حال کالری سوزی و ذخیره چربی هستید. با وجود این که ممکن است حین تمرین چربی هم بسوزانید، اما تأثیر آن موقت خواهد بود. انجمن ورزش آمریکا می‌گوید، آستانه چربی سوزی یک توهم است. اگر می‌خواهید چربی بدن‌تان را بسوزانید و وزن کم کنید، نکته اصلی این است که باید به مرحله کمبود کالری برسید.