پارس ناز پورتال

چگونه با افراد عصبانی حرف بزنیم؟

چگونه با افراد عصبانی حرف بزنیم؟

چگونه با افراد عصبانی حرف بزنیم؟ 

وقتی افراد عصبانی و خسمگین هستند صحبت کردن با انها کار آسانی نیست چون گرفتار خشم آنها خواهیم شد.اما راه چاره چیست؟ در گفتگو با افراد خشمگین از نصیحت کردن خودداری کنید ولی مراقب باشید با تایید مطلق حرف‌‌هایی که او در مورد افراد دیگر میزند، آتش بیار معرکه نشوید.

 

احتمالا تاکنون پیش آمده که یکی از عزیزان شما عصبانی بوده است و خواسته اید او را آرام کنید اما نتوانسته‌اید. در این‌گونه مواقع ما معمولا با برخوردها و سخنان اشتباه مان اوضاع را بدتر میکنیم. 

 

وقتی فردی خشمگین است، هرگز نباید با گفتن «حق داری و باید عصبانی باشی» آتش خشم او را شعله‌ورتر کنید. باید به گونه‌ای احساس‌‌های او را تایید کنید که خشمگین تر نشود. به این منظور:

 

مرحله اول

 ابتدا باید بفهمید که دلیل خشم او چیست؟ با رفتارتان نشان دهید احساس او برایتان مهم است. اگر هم دلیل خشم او خود شما هستید و او حق دارد عصبانی باشد، از او عذرخواهی کنید و بگویید که قصد آزردن او را نداشته‌اید.

بدین ترتیب میتوانید تا از خشم او بکاهید.

 

مرحله دوم

تایید عاطفی، نیاز هر انسانی است. بسیاری از افراد وقتی از موضوعی ناراحت هستند دوست دارند در مورد آن با دیگران صحبت کنند و خود را آرام سازند اما همیشه صحبت کردن با دیگران راضی کننده نیست.به طور مثال اگر هنگام اندوه با کسی صحبت کنید و او صرفا نگاه‌تان کند و شانه‌‌هایش را با بی تفاوتی بالا بیندازد و یا شروع به نصیحت کند حال شما را بدتر از قبل میکند.

 

در این مواقع به دنبال کسی هستید که احساس شما را درک کرده، تاییدتان کند و اگر کسی را پیدا کردید که چنین واکنشی داشت از دردتان کاسته میشود. طرف مقابل شما هم همین را میخواهد.بنابراین از نصیحت کردن خودداری کنید ولی مراقب باشید با تایید مطلق حرف‌‌هایی که او در مورد افراد دیگر میزند، آتش بیار معرکه نشوید.

 

او میخواهد حرف بزند و شما باید با محبت و همدردی با او رفتار کنید ولی در مورد سخنان بدون سند و مدرک او قضاوت نکنید و واکنش‌‌های هیجانی نشان ندهید.

 

آبی بر آتش خشم

برای اینکه شنونده خوبی باشید و با فرد همدردی کنید باید به نکاتی توجه کنید تا در آرام کردن او موفق شوید. اگر میخواهید در این خصوص به نتیجه درست و دلخواه برسید 5 روش زیر را به کار برید:

 

1- – ابتدا حرف‌‌هایش را گوش کنید، حتی به تمام حرکت‌‌های فرد گوینده، برای مثال نحوه حرکت دادن دست‌‌ها و پاهایش، توجه نشان دهید.

 

بدین ترتیب دلایل خشم او را میفهمید. به هر حال همان گونه که اشاره شد، قضاوت نکنید. چون شما حرف هر دو طرف را نشنیده اید.

 

2- سعی کنید به او بفهمانید که تمام شرایط را “از زاویه دید او” چه موافق باشید چه مخالف، کاملا درک کرده اید. درک کردن به معنای موافقت نیست.

 

3- به او نشان دهید که احساس او و اتفاقی که برایش افتاده است را به خوبی درک میکنید و با او همدردی کنید.

 

4- با وجود اینکه واقعیت اتفاق افتاده را صرفا از نگاه او میبینید و تنها سخنان او را میشنوید، به او نشان دهید که احساسات او را میپذیرید و آنها کاملا واقعی و منطقی هستند.

 

5- اکنون میتوانید با او همدردی کنید (نه دلسوزی!) و او را تسلی دهید.