پارس ناز پورتال

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است 

ایران مدل هواپیماهای گوناگونی دارد ،مدتی هست که شرکت بوئینگ مدل های خود برای فروش به ایران اعلام کرده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده که از بین 250 هواپیمای موجود در کشور 230 هواپیما نیازمند جایگزینی است. ۱۰۰ فروند بوئینگ می‌تواند امنیت سفرهای هوایی کشور را بالا برده و ایران را بار دیگر به رقابت منطقه‌ای حمل و نقل هوایی بازگرداند. 

 

بچه بوئینگ؛۷۳۷ مشهور

بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است كه در ميان شركت‌هاي هوايي جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب مي‌آيد. خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپيماها به خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

اين هواپيما با ظرفيت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپيمايي مناسب به ويژه براي پروازهاي داخلي و منطقه‌اي به حساب مي‌آيد. تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است.

 

وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. اين دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است.

 

جديدترين مدل اين هواپيما مشهور به MAX سال گذشته آزمايش شد و مسير از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طي كرد.

 

فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)

محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر

 

انواع مدل‌ها:

737-100 سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.

737-200 سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.

737-300 سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.

737-400 سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.

737-500 سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه تر.

737-600 سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با 500-737 با امکانات پیشرفته.

737-700 سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با 300-737 با امکانات پیشرفته.

737-800 سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری 400.

737-900 سری نسل بعد: بزرگترین هواپیمای 737 با ظرفیت ۱۸۹ مسافر

MAX 737 (بوئینگ ۷۳۷ مکس): سری پیشرفته

 

بوئينگ 787 دريم لاينر

اين هواپيما را خيلي‌ها براي مقايسه در مقابل ايرباس A-350 قرار مي‌دهند. بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر یک هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهن‌پیکر است كه بر اساس تعداد و نوع صندلی‌ها قابليت حمل ، ۲۱۰ تا ۳۳۰ مسافر را دارد.

 

اين هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین هواپيماي بوئينگ به حساب مي‌آيد که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن به‌کار رفته‌است.

 

در ۲۸ ژانويهٔ ۲۰۰۵ (میلادی)، نام طرح توسعهٔ هواپیمای ۷ئی۷ (7E7) به ۷۸۷ تغییر یافت. پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود؛ همچنین سطح بدنه این هواپیما که انحنای بالایی دارد گویای این واقعیت است.

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده استبوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است. هواپیمای 787-9 Dreamliner سری مورد علاقه و رویایی بسیاری از خطوط هوایی جهان است.

 

این بوئینگ ابعاد کوچکی ندارد. این پرنده 280 مسافر را در خود جای می دهد، فاصله راس بال های آن از یکدیگر به 60 متر می رسد و طولش هم برابر با 60.96 متر است. چندی پیش فیلمی از تیک‌آف تقریبا عمودی این هواپیما منتشر شد که خیلی‌ها را شگفت زده کرد.

 

بویینگ قصد دارد در آینده مدل ۷۸۷-۱۰ را نیز وارد بازار کند که از طول بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های ۷۸۷ برخوردار است. همچنین باید منتظر مدل باری آن (کارگو) نیز بود.

 

بوئينگ 777 افسانه‌اي

بوئینگ ۷۷۷ یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره‌است كه تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نام‌های ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه كرده است. خدمه پرواز در آمريكا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون می‌شناسند و در انگليس به سون‌سون‌سون مشهور است.

 

ارابه‌های فرود ۷۷۷ بزرگ‌ترین ارابه‌های فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفته‌است. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل می‌کند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار می‌رود.

 

موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شده‌اند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رسانده‌است.

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است

777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است.

 

ارابه‌هاي فرود اين هواپيما كه هر كدام 6 چرخ دارند يكي از مشخصه‌هاي ويژه 777 به حساب مي‌آيند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام شده‌است.

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده استبرای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرم‌افزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفته‌است. قبای اصلی ۷۷۷ هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند.

 

ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌است. بوئینگ عقیده دارد خلبان‌ها بهتر با سیستم‌های کنترل Stick and rubber کنار می‌آیند.

ایران به تازگی چه نوع هواپیمایی خریده است

بوئینگ مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد كه بعضي‌ از آنها شامل موارد زير است:

کابین خلبان شیشه‌ای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول

سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی

 

سیستم‌های اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرم‌افزارهای مختلف

کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه

 

استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)

شبکه اویونیکی فیبر نوری

 

مجهز بودن به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفته‌اند به ۳٫۳ متر می‌رسد.)