پارس ناز پورتال

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه 

تعطیلات تابستانی همراه با بازی های فراوان دیگر به پایان رسیده است و نوبت رفتن به مدرسه رسیده است.این برای کودکان دانش آموز چندان خوشحال کننده نیست. با فرارسیدن پاییز، روزها کوتاه تر شده و دمای هوا رو به سردی می رود؛ از طرفی دیگر، اوقات سبکباری، بیکاری و آزادی دانش آموزان به پایان می رسد

 

و جای خود را به درس، تکلیف و حضور به موقع در مدرسه می دهد.این تغییرات معمولا منجر به ایجاد افسردگی در دانش آموزان می شود.

 

بازگشت به سبک زندگی پیش از تعطیلات

با بازگشایی مدارس، زمان خواب و بیداری و همچنین غذا خوردن کودکان تان باید به گونه ای باشد که کودک در مدرسه احساس خستگی و یا گرسنگی نکند.اما برای اینکه فرزندان دچار شوک نشوند، بهتر است این تغییرات، آهسته و حدود از 2 هفته قبل از شروع مدارس انجام شوند.مثلا، از دو هفته قبل، هر شب 15 دقیقه زمان خواب فرزند خود را یه عقب بکشید.

 

نظرخواهی از کودکان

به کودکان تان اجازه دهید در امور مربوط به خود دخالت کرده و برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.به آنها کمک کنید تا با همکاری شما، زمان تفریح و استراحت، انجام تکالیف مدرسه و خرید لوازم مورد نیاز مدرسه را خودشان برنامه ریزی کرده و بر امور مربوط به خود مسلط باشند.

 

مثلا، می توانید از کودکان خویش بخواهید تا لباس های مدرسه را مرتب کنند، دفتر و کتاب های جدید خود را جلد بگیرند و اتاق شان را مطابق میل و متناسب با فعالیت هایی که باید از این به بعد انجام دهند تزئین و مرتب نمایند.این کارها باعث ایجاد ذوق و شوق در دانش آموزان شده و قبول تغییرات جدید را برای آنها راحت تر می کند.

 

ریشه یابی

کودکان بین 5 تا 8 سالگی به ندرت در مورد احساسات خود به وضوح صحبت می کنند.بنابراین، برای اینکه بتوان اضطراب درون آنها را درک کرد باید به علائمی مثل بهانه گیری های پی در پی، خشونت رفتاری نسبت به خواهر و برادرها و یا دوستانش، گریه و زاری های بی مورد، کج خلقی و قهر و همچنین چسبیدن به والدین توجه کرد.

 

شنونده خوبی بودن

اگر کودک تان از پایان تعطیلات تابستانی اظهار ناراحتی کرده و اضطراب خویش را با شما در میان می گذارد، به خوبی و با حوصله به او گوش کنید.در ضمن، به جای اینکه ناراحتی فرزند خود را کوچک شمرده و مانع صحبت کردن وی شوید، با او همدردی کرده و سعی کنید با همفکری یکدیگر، راه حلی برای از بین بردن اضطراب ناشی از بازگشایی مدارس پیدا کنید.     

افسردگی پیش از رفتن به مدرسه

در آغوش گرفتن

زمانی را با کودک خود برای بازی کردن، غلغلک دادن و در آغوش گرفتن همدیگر، بگذرانید.

در ضمن، برای او کتاب بخوانید تا معلومات و دانش او توسعه یابد.

 

این به وی کمک می کند تا مقاوم تر شده و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

علاوه بر این، سعی کنید از همان ابتدا فرزند خود را مستقل پرورش داده و بگذارید برای خود تصمیم بگیرد.

 

جشن خداحافظی

برای پایان تعطیلات تابستان یک جشن خداحافظی با حضور افراد خانواده و دوستان کودکان خود گرفته و هر کدام از لحظات خوب و خوش و فعالیت های لذت بخش که در تابستان انجام داده اید، صحبت کنند.این کار اضطراب داشن آموزان را کاهش داده و آنها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند.

 

 

Xبستن تبلیغ
تبلیغات